PdF:SP4MP_SPP3 Specializace:P psychopedie3 - Informace o předmětu
SP4MP_SPP3 Specializace: P psychopedie 3
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 13:25–16:55 učebna 51
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student má po úspěšném absolvování tohoto předmětu prohloubené znalosti pojmů a metod práce z oblasti vzdělávání a podpory osoby s mentálním postižením, umí získané vědomosti používat při edukaci žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením v základní škole speciální a v zařízeních sociálních služeb.
- Osnova
- 1. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace. Osobnost žáka s těžkou a hlubokou mentální retardací. 3. Poradenský systém poskytující služby žákům vzdělávajících se na základní škole speciální. 4. Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání. 5. Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Vzdělávací program přípravného stupně. Rámcový vzdělávací program pro žáky základní školy speciální – pracovní verze. 6. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 7. Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. 8. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie). 9. Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok. 10. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální. 11. Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 12. Souběžné postižení více vadami. 13. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 14. Metodika výuky počtů na základní škole speciální. 15. Metodika výuky věcného učení na základní škole speciální. 16. Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění. 17. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením.
- Literatura
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- písemný test a aktivní účast na seminářích
- Informace učitele
- Tato specializace je pokračování specializace zaměřené na lehké mentální postižení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SP4MP_SPP3