PdF:ZS1BK_PBGP Prakt. biolog, pěstit - Informace o předmětu
ZS1BK_PBGP Praktikum z biologie a pěstitelství
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Předpoklady
- Praktické činnosti a dovednosti ze ZS1BK_PAEP a ZS1BK_ZBUC, znalosti ze ZS1BK_IVZI, ZS1BK_IVZII, ZS1BK_IVZ III. K procvičování pojmů, poznávání přírodnin a přípravě skupinové práce doporučujeme volitelný předmět: cvičení ZS1BK-ZNT4 (specializace Bi1BK_ZNT4) a přednášky ZS1BK_BiP4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí souboru povinných předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“. V teoretické rovině navazuje především na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti - IVZ”, v dovednostní rovině obsahově navazuje na předmět Terénní cvičení ze základů ekologie, geologie a pěstitelství a Základy biologického učiva, jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení". V environmentálním vzdělávání studentů Učitelství pro 1. st. koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy. Programový cíl spočívá nejen v aplikaci znalostí, praktických činností a dovedností, v orientaci na základních biotopech, v globálním pohledu na přírodu a v ověření možností pozitivního aktivního působení vzdělaného člověka na přírodu, ale také v získávání asistentských zkušeností při práci s žáky na vlastních napěstovaných „BIO-záhonech“ při realizaci „výukových programů“ v terénu školní zahrady.
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je :
1,Studenti si praktickými činnostmi v podmínkách "biotopů školní zahrady" (období jaro, léto) ověří, a tím propojí a upevní teoretické poznatky z IVZ, z neživé přírody (především z geologie, mineralogie, pedologie) a z živé přírody (především z botaniky, zoologie a pěstitelství - v souvislosti s meteorologií a fenologií.
2,Studenti při přímé práci s žáky v terénu získají zkušenosti, které jsou důležité (dle RVP ZV) k rozvíjení kompetencí žáků v základním vzdělávání.
3,Studenti se v průběhu semestru postupně dostávají do role asistenta pedagoga. Ve "Hře na školství" si při práci s žáky prakticky ověřují zásady TUŽ a získávají zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést ke kladnému postoji osobnosti budoucího učitele pro TUR.
Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze Dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ v Terénním středisku „Kejbaly“:
Studenti ve formě skupinové práce, na základě vlastního fenologického pozorování a kalendáře přírody ve „studentské zahradě“, naplánují, připraví a zrealizují pěstování modelových rostlin na kombinovaných záhonech s permakulturními prvky metodou biologického pěstování. Tím si připraví prostředí pro vlastní alternativní asistentskou praxi s žáky v terénu: nácvik praktických pěstitelských činností na zahradě, integrovanou výuku v létě a výuku na vlastní výstavě „Barevný podzim“.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět a vysvětlit: na základě dalšího rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti : biologické hospodaření a permakultura, biologie pro „Zelenou školu“ aj.;
- vytvořit skupinový projekt "Integrovaná tématická výuka", seminární skupinovou práci "Záhon - bio pěstování", portfolio prací;
- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR. - Osnova
- 1.Založení, realizace, vyhodnocení agrotechnického pokusu pěstování „zdravé zeleniny“, okrasných a léčivých rostlin metodou biologického pěstování na kombinovaném záhonu na školní zahradě: - ověřování zvládnutí praktických činností a návyků i teorie pro terénní práci s žáky - nácvik skupinové práce, metodická struktura pro vzdělávání v terénu - přímá práce studentů s žáky v terénu (alternativní formy asistentské ped. praxe). 2. Vedení a využití kalendáře přírody (zaměření na rostliny). 3. Význam praktických činností žáků v terénu – jaro, léto, pro pochopení základních podmínek života, souvislosti mezi zdravou přírodou a zdravím člověka. 4. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách - pěstování jaro, léto. 5. Poznávání a pozorování organismů - proměny přírody v biotopech ČR – jaro, léto. 6. Realizace výukového programu – skupinová práce s žáky ve specializovaném prostředí (Biotopy „Kejbal“, včetně biotopové zahrady, ZOO Brno, MZM Brno, centrum EV aj.)
- Literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
- OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
- NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Výukové metody
- terénní cvičení na fakultní zahradě, diskuse, domáci práce, e-learning a sebereflexní učení
- Metody hodnocení
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, domácí úkoly. Předmět je zakončen NÁROČNÝM zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení (80%), realizace a odevzdání písemné dokumentace ze dvou částí skupinové práce ("Záhon", "Výukový program" - včeteně sebereflexního hodnocení po realizaci)a úspěšné splnění zápočtového testu. Součástí zápočtového testu je ověření aplikace znalostí z IVZ I-IV a pěstitelství do praxe, poznávání rostlin modelových pro ZŠ, fenologická pozorování na modelových biotopech. Závěrečný písemný test se skládá obvykle z 20 otázek hodnocených 100 body.K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 75 bodů. Nedoporučujeme studentům realizovat zápočet na podzim, museli by zajistit péči o seminární práci "Záhon" přes letní období!
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/ZS1BK_PBGP