PdF:ZS1BP_SSP2 Seminář ke škol. pedagogice II - Informace o předmětu
ZS1BP_SSP2 Seminář ke školní pedagogice II
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící) - Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_SSP2/01: St 16:10–17:50 učebna 39, H. Horká
ZS1BP_SSP2/02: Po 14:20–16:00 učebna 39, H. Horká
ZS1BP_SSP2/03: Út 17:05–18:45 učebna 39, H. Filová
ZS1BP_SSP2/04: Po 17:05–18:45 učebna 39, H. Filová
ZS1BP_SSP2/05: Po 14:20–16:00 pracovna doktorandů, H. Filová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Školní pedagogika II se zabývá otázkami školního vyučování, plánování výuky a vedení vyučovacích hodin. Po ukončení předmětu studenti budou schopni: - analyzovat nejvýznamnější koncepce výuky v historii - charakterizovat kurikulární problematiku v českém základním vzdělávání - provést didaktickou analýzu učiva - stanovit výukový cíl s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů - zpracovat plán učiva pro několik vyučovacích jednotek (seminární práce) - popsat výukové strategie - navrhnout způsob ověření výsledků učení (didaktický test, pracovní list apod.) - analyzovat možnosti a procesy školního hodnocení.
- Osnova
- Školní vyučování. Historický vývoj pojetí vyučování. Současné tendence v pojetí výuky (konstruktivistické versus transmisivní). Didaktické principy. Učitelovo pojetí výuky. Základní didaktické kategorie : cíl, obsah, metody, formy, prostředky, podmínky, činitelé výuky (pojmový aparát) Motivace ve vyučování, využívání přirozených dětských zájmů a potřeb, a jejich rozvoj. Aktivizace žáků ve výuce. Význam indirektivních výchovně vzdělávacích postupů. Škola hrou. Motivace školního výkonu na 1.st. ZŠ. Hygienické podmínky ve vyučování na 1.st.ZŠ ( přiměřenost zátěže, stres ve vyučování, relaxační techniky). Výukový cíl a jeho místo v řízení výuky. Formulace cílů v práci učitele a žáků Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Základní tendence ve výběru obsahu vzdělání. Učební plán, osnovy, učebnice. Učivo ve vyučování. Didaktická analýza učiva. Základní učivo. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. Vyučovací postupy. Problematika vyučovacích metod - jejich klasifikace, charakteristika. Metodické postupy ve vyučování. Aktivizující vyučovací metody (m.j. problémové, projektové, apod.). Organizace vyučování. Vyučovací hodina jako základní organizační forma výuky. Organizace žáků ve vyučování - výuka frontální (hromadná), skupinová a individualizovaná. Domácí příprava žáků na vyučování. Prostředky výuky. Názornost ve vyučování, moderní pojetí názornosti. Učební pomůcky. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace. Problematika tvorby a hodnocení didaktických testů. Školní úspěšnost žáka. Učitelovo pojetí úspěšného žáka, vliv učitele na školní úspěch. Plánování pedagogické práce. Příprava učitele na vyučování. Časově tématický plán výuky, tématické plány. Denní příprava. Školní management, právní problematika ve školství. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu vhodný i pro samostudium)
- Literatura
- HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 104 stran. ISBN 8021016612. info
- ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK a Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností. 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, 90 s. Učební texty 1. ISBN 80-210-1365-6. info
- WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
- Výukové metody
- Diskuse
- Metody hodnocení
- Didakticky zpracovat kurikulární projekt vybraného tematického celku z učiva 1. st. ZŠ (aplikace RVP ZV)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/ZS1BP_SSP2