PdF:ZS1MP_CjR2 Jazykový rozbor 2 - Informace o předmětu
ZS1MP_CjR2 Jazykový rozbor 2
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Po 9:45–11:25 učebna 10
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem výběrového semináře je práce s textem. Texty v učebnicích českého jazyka, umělecké texty. Uplatnění vědomostí a dovedností z fonetiky a fonologie, tvoření slov a stavby slova, morfologie a syntaxe (klasické i valenční), stylistiky. Praktické využití jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách mateřského jazyka, a to jak v části jazykové, tak i slohové (i literární).
- Osnova
- 1. Komplexní jazykový rozbor textu. 2. Syntaktické vztahy a jejich vyjadřování. 3. Souvětí. Jeho druhy. Rozbor složitého souvětí. 4. Stylistická charakteristika skladebních jazykových prostředků v textu. 5. Textové jednotky. 6. Prostředky textové soudržnosti (koheze). 7. Stylistické prostředky kompoziční.
- Literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Výukové metody
- diskuse, prezentace, domácí práce
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.
- Informace učitele
- Typ of the lesson: seminary exercise Inclusion of the subject: Headmark
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Zpracování seminárního úkolu (jazykový ruzbor)
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/ZS1MP_CjR2