PdF:Ze2BP_VSC6 Vybrané problémy sociální geog - Informace o předmětu
Ze2BP_VSC6 Vybrané problémy sociální geografie
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Daniel Borecký, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice prostorové transformace ekonomiky v souvislosti s majetkoprávní restrukturalizací a o možnostech stanovení sociálně ekonomických trendů rozvoje modelových regionů. Úkolem semináře je pomocí regionálně historických analýz prokázat vzájemnou provázanost výše uvedených jevů spolu s uplatněním působení geografické inercie. V tomto rámci pak půjde o synergetické nastínění analýzy odvětvových problémů souvisejících s komplexní transformací a integrací české ekonomiky v rámci globalizační fáze tržní společnosti v jejich regionální diferenciaci. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - použít získané informace v předmětech regionální geografie světadílů - interpretovat vědomosti pomocí analytického myšlení - vysvětlit základní přístupy k sociální geografii.
- Osnova
- 1. Geografické aspekty transformačních ekonomik
- 2. Sociální a ekonomické trendy regionálního rozvoje České republiky
- 3. Demogeografické aspekty
- 4. Sídelněgeografické aspekty
- 5. Zemědělskogeografické aspekty
- 6. Průmyslověgeografické aspekty
- 7. Dopravněgeografické aspekty
- 8. Obslužněgeografické aspekty
- 9. Politickogeografické aspekty
- 10. Kulturněgeografické aspekty
- Literatura
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou cvičení. Ve cvičení mají studenti zadanou seminární práci. Následně formou prezentace a diskuze je územní plán představen seminární skupině.
- Metody hodnocení
- Seminární práce: Charakteristika modelového regionu, studium vybrané socioekonomické problematiky. Literatura zadaná na konzultacích.
- Informace učitele
- Domański, R. Przestrzenna transformacja gospodarki. Warszawa: Wyd. naukowe PWN, 1997, 277 s. ISBN 83-01-12436-9
Janečková, L. - Vaštíková, M., Marketing měst a obcí. Praha, Grada Publishing, 1. vyd.., 1999, 180 s. ISBN 80-7169-750-8 BAAR,Vladimír. Národy na prahu 21. století. Tilia, Ostrava 2002, 415 s. ISBN 80-86101- 66-5
BRŮŽEK, A. a kol. Světová ekonomika na prahu 21. století. Praha: Velryba, 2003, 198 s. ISBN 80-85860-14-7.
BURDOVÁ,Pavla a kol. Lidské zdroje v České republice. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, Národní vzdělávací fond, 1999, 248 s. ISBN 80-211-0325-6
CIHELKOVÁ, E., KŘÍŽKOVÁ, J., KUNEŠOVÁ H. , MARTINČÍK, D. Světová ekonomika: nové jevy a perspektivy. Praha: C. H. Beck, 2001, 257 s. ISBN 80-7179-311-6
HAMPL, M. a kol. Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1996, 394 s. ISBN 80-902154-2-4
CHALUPA, P. Geografie obyvatelstva a sídel v přehledu a cvičeních. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 109 s. ISBN 80-210-0448-7
CHALUPA,Petr a kol. Fázový společenský posun a Česká republika Masarykova univerzita, Brno 2005, 73 s. ISBN 80-210-3636-2
IVANIČKA, K., Synergetika a civilizácia. Bratislava: Alfa, VTEL, 1988, 352 s.
PAVLÍK, Z. a kol. Základy demografie. Praha: Academia, 1986, 732 s.
PAVLÍK, Z. a kol. Populační vývoj České republiky. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1994, 143 s. ISBN –7066-995-0
SPĚVÁČEK, V. a kol. Transformace české ekonomiky: politické, ekonomické a sociální aspekty. Praha: Linde, nakl. S.r.o., 2003, 526 s. ISBN 80 – 86131 – 32 -7
ŠATAVA, Leoš. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Ivo Železný, 1994, 386 s. ISBN 80-7116-375-9
Školní atlas České republiky. Geodézie CS, a.s., Praha, 1999. ISBN 80-85897-39-3
Školní atlas světa, Kartografie, Praha, 2001, 150 s. ISBN 80-7011-582-3
Školní atlas dnešního světa, Terra, Praha, 2001, 184 s. ISBN 80-902282-2-4
Dosud vydané učebnice zeměpisu (humánní geografie) pro gymnázia - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/Ze2BP_VSC6