Bi1BP_ZNT1 Živá a neživá příroda - terén 1 ČR

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Předpoklady
Předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný. Bližší informace, sylabus a nabídky programu jsou inovovány každoročně na e-learningu předmětu v IS MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je sjednocení a rozvoj úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě pro pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele s žáky v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1, V praktických cvičeních se orientovat především v nejzákladnějších pojmech, umožňujících pochopit obecné vlastnosti živých soustav. 2, Až na hranici s biochemií se zabývat významem základních komponent těl živých organismů, procesy spojenými se zajišťováním základních funkcí, s individuálním vývojem, regulací a reprodukcí - včetně nejzákladnějších pojmů z genetiky. 3,Součástí je aktivní návštěva Mendelova muzea a volitelné terénní cvičení. Student na základě zkušenostního učení chápe souvislostí v praktické oblasti: výživa - příjem potravy, pohyb a zdravý vývoj jedince zdravotnictví – fyziologický průběh procesů – vznik a prevence alergií a nemocí zemědělství – výroba zdravých potravin, výživa a zdraví člověka genetika – mechanismy, které přenášejí a uchovávají dědičnost a proměnlivost, nejen pro klasifikaci druhů (i člověka), ale hlavně pro význam genetiky při výchově dětí. Kurz je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který v teoretické rovině navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti IVZ II“ . Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – poznatky z obecné biologie, fyziologie a genetiky na 1. st. ZŠ. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Buňka, tkáně, orgány a organismus. Učím se vlastní zkušeností :pozorování a pokusy k pochopení stavby a funkce živých organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. 4. Metabolismus. Práce s mikroskopy na katedře biologie PedF MU. 5. Fotosyntéza 6. Kde žil a kdo byl J. G. Mendel? 7. Evoluce, proměnlivost organismů. Co lze zajímavého pozorovat a najít v přírodě.
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
Výukové metody
Diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2010, jaro 2012.