PdF:CJ2BP_JRTx Lexik. a morfol. rozbor textu - Informace o předmětu
CJ2BP_JRTx Lexikální a morfologický rozbor textu
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Martina Skalková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Út 15:15–16:00 učebna 11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je syntéza znalostí ze současného českého jazyka získaných především při studiu morfologie, lexikologie a tvoření slov. Studenti vycházejí z konkrétních textů psaných i ze záznamů projevů mluvených a po absolvování kurzu jsou schopni:
- identifikovat v textu vybrané jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné;
- posoudit jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné z hlediska jazykové správnosti;
- vysvětlit proměny morfologické charakteristiky slova v závislosti jeho zapojení do věty a textu (např. v souvislosti s jeho syntaktickou funkcí);
- opravovat jazykové chyby v textu a vysvětlit podstatu jazykových chyb nebo stylizačních nedostatků. - Osnova
- 1. Slovo a jeho význam. Změny významu slova v textu. Významové vztahy synonymie a antonymie v textu.
- 2. Významové souvislosti lexikálních jednotek v textu. Vztahy hyperonymicko-hyponymické a jejich funkce pro textovou soudržnost.
- 3. Význam slova a slovní druhy. Funkce slovních druhů ve větě.
- 4. Slovnědruhové transpozice a jejich možné gramatické důsledky. Souvislosti slovnědruhových transpozic a syntaktické funkce slovních druhů.
- 5. Poznávání původu slova provedením slovotvorné analýzy. Nejčastější potíže při určování základového slova pro slovo nově utvořené. Význam formantů. Produktivita formantů a její změny v průběhu vývoje jazyka.
- 6. Slovo a jeho stavba. Souvislosti rozboru stavby slova, tvoření slov a morfologických vlastností. Nejčastější problémy při rozboru stavby slova.
- 7. Slovotvorné a lexikální prostředky v projevech mluvených a psaných, jejich srovnání. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
- 8. Nejčastější morfologické chyby, jejich korektura. Morfologické jevy v projevech psaných a mluvených. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999, 74 s. ISBN 80-210-2183-7. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 144 s. ISBN 8004251285. info
- Výukové metody
- - Analýza textu;
- identifikace vybraných jevů v textu;
- problémová metoda;
- řízený rozhovor. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky semináře zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Test obsahuje cca 30 krátkých úkolů, pro získání zápočtu student musí zvládnout 80 % z nich.
Praktické úkoly k procvičování jsou zadávány v průběhu semestru. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1048
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 5 a více studujících.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/CJ2BP_JRTx