CJ2BP_LPM2 Literatura pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2BP_LPM2/01: St 15:15–16:55 učebna 54, N. Sieglová
CJ2BP_LPM2/02: St 17:05–18:45 učebna 10, N. Sieglová
Předpoklady
Student ovládá historický vývoj LPM v chronologickém sledu, je obeznámen také s vývojem žánrů LPM. Dle náplně seminářů umí reflektovat zásadní současná témata LPM.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pozornost bude věnována vybraným aktuálním tématům literatury pro děti a mládež. Na konci kurzu budou studenti s to interpretovat knihy s těmito tématy a diskutovat o nich. Studenti si budou vědomi důležitosti dětské znalosti knih zaměřených na problémy současné společnosti a budou připraveni s žáky o knihách diskutovat.Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • Pozornost bude věnována zejména těmto tématům v současné literatuře pro děti a mládež: - proměnám kontinuity a diskontinuity - problematika tolerance - problematika drog - násilí - fantazijní literatura - téma smrti - problematika handicapu - problematika outsiderství
Literatura
  • Časopis Ladění
  • viz podzimní semestr
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a Svatava URBANOVÁ. Literatura pro děti a mládež. In Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. Praha: Academia, 2007. 2. díl. ISBN 978-80-200-1528-0. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Holky na vodítku. Bibiana. Bratislava: Bibiana, medzinárodný dom umenia pre deti, 2005, roč. 12, č. 3, s. 36 - 40, 4 s. ISSN 1335-7263. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství v próze pro děti a mládež. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 123-131. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Obraz handicapovaného hrdiny v české literatuře pro děti a mládež 90. let. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 132-144. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Jiří Weinberger postmoderní. první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2003, s. 119 - 222, 4 s. ISBN 80 - 7248 - 205. info
  • SIEGLOVA. Literatura pro mládež, léta devadesátá, oddíl fantazie. České Budějovice: PdF JU, 2002, 8 s. Česká próza 90.let 20. století. ISBN 80-7040-530-9. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2002, 236 s. ISBN 8070426047. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Osobitá poetika romských pohádek. Host. Brno: Host - vydavatelství, s.r.o., 2000, XVI, č. 5, s. 8-9. ISSN 1211-9938. info
Výukové metody
Studenti si seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností české poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky: aktivní účast na seminářích recenze knihy na vybrané téma
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.