CJ2MP_JDia Dialektologie

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Rudolf Šrámek, CSc., dr. h.c. (přednášející), PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Rudolf Šrámek, CSc., dr. h.c.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Po 8:50–10:30 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je vypisován pouze tehdy, zaregistruje-li se do něj nejméně 10 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti využívají poznatků z předmětu Základy dialektologie k osvojování metod práce v dialektologii, metod rozboru nářečních textů a metod zpracování výsledků získaných dialektologickým průzkumem např. s využitím nářečního dotazníku. Seznamují se s jazykovým zeměpisem a s prací s jazykovým atlasem.
Po ukončení kurzu jsou studenti schopni:
- analyzovat konkrétní nářeční materiál;
- rozpoznat jevy, které do nářečí pronikají jako současné inovace.
Osnova
  • 1. Kritéria dělení českého národního jazyka na nářečí.
  • 2. Dělení češtiny na nářeční skupiny, podskupiny, úseky; jejich vzájemné vztahy.
  • 3. Zápis nářeční mluvy v praxi.
  • 4. Dialektologická exkurze; dialektologický výzkum v praxi se zápisem živé mluvy.
  • 5. Interpretace nářečních textů (jejich zápis).
  • 6. Rozbor inovačních jevů, zvláště v mluvě školní mládeže.
Literatura
  • BALHAR, Jan a Pavel JANČÁK. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 507 s. ISBN 8020000135. info
  • BALHAR, Jan a Pavel JANČÁK. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 427 s. ISBN 8020000143. info
  • České nářeční texty. Edited by Věra Lamprechtová - Arnošt Lamprecht. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 425 s. URL info
  • BĚLIČ, Jaromír. Nástin české dialektologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 463 s. info
  • KELLNER, Adolf. Úvod do dialektologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1954, 113 s. URL info
Výukové metody
- Přednáška;
- transkripce;
- analýza textu, interpretace;
- exkurze.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář.
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání písemné práce zaměřené např. na jazykovou situaci v určité lokalitě (podle výběru studenta nebo podle dohody s vyučujícím).
Hodnocena je věcná správnost i jazyková a stylizační stránka textu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.