CJ2MP_VPx2 Výuková praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2 týdny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 74 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování Výukové praxe 2 bude student schopen aplikovat dosavadní teoretické didaktické poznatky jak při hospitacích, tak ve vlastních výstupech, bude schopen vyhodnocovat nové typy reálných pedagogických situací a hledat jejich adekvátní řešení, plnit úkoly související s  dalšími činnostmi učitele českého jazyka (vedení školní knihovny apod.).
Osnova
  • Pedagogickou praxi studenti absolvují průběžně během semestru (pátky) pod vedením cvičného učitele na vybrané základní škole, popř. nižším stupni víceletého gymnázia. Jejich povinností je absolvovat deset náslechů a šest výstupů, vhodné je střídat hodiny všech složek českého jazyka. Písemné přípravy student konzultuje s cvičným učitelem, podle možností se učastní i jiných pracovních činností učitele českého jazyka a akcí školy.
Literatura
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
Výukové metody
Stáž na vybrané škole.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: Absolvování požadovaného počtu náslechů a výstupů, předložení hodnocení studenta od cvičného učitele a pedagogického deníku, který bude obsahovat přehledné záznamy z hospitací a vlastní podrobné přípravy na vyučování hodiny (včetně sebereflektivního komentáře) a také informace o dalších činnostech a aktivitách absolvovaných v rámci praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013.