PdF:DCJDR_IFVV Filozofie výchovných a vděláva - Informace o předmětu
DCJDR_IFVV Filozofie výchovných a vdělávacích teorií
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. (přednášející), doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (zástupce) - Garance
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout doktorandům vhled do vývoje a současného stavu filozofie výchovy a vzdělávacích teorií tak, aby získali přehled o jejich vlivu na pedagogickou praxi.
- Osnova
- Cílem předmětu je poskytnout doktorandům vhled do vývoje a současného stavu filozofie výchovy a vzdělávacích teorií tak, aby získali přehled o jejich vlivu na pedagogickou praxi. Tematické okruhy: •Dosavadní vývoj filozofických teorií výchovy a pojetí člověka do konce 20. století. •Metodologické přístupy k členění aktuálních teorií filozofie výchovy. •Tradiční a současné paradigma moderní a postmoderní výchovy (Sókrates, Komenský, Gadamer, Ricoeur, Austin). •Pojetí a smysl duchovědné pedagogiky. •Ideologické vlivy na filozofii výchovy: (neo)tomismus, marxismus. •Filozofie výchovy v experimentální a pragmatické pedagogice. •Současné pojetí – inovativní konstruktivismus, humanistické pojetí výchovy. •Kognitivní a metakognitivní teorie učení jako rámec výchovných pojetí.
- Literatura
- doporučená literatura
- Bertrand, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
- časopis Philosophy of Education. Praha: PedF UK
- Palouš, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5.
- Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8.
- Komenský, J. A.. Všeobecná porada o nápravě věcí lidských. Praha,
- Pešková, J. Já, člověk. Praha: SPN, 1992.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet: ústní rozprava. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/DCJDR_IFVV