PdF:De2MP_VPx2 Výuková praxe 2 - Informace o předmětu
De2MP_VPx2 Výuková praxe 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc. - Předpoklady
- De2MP_VPx1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- VÝUKOVÁ PRAXE II 4. ročníku magisterského studia učitelství pro II. stupeň ZŠ PdF MU je průběžná pedagogická praxe. Po absolvování praxe bude student schopen použít kompetence získané v průběhu praxe. Kromě výuky má student možnost blíže poznat profesní aktivity na základní škole. Tato praxe má pracovní název výuková praxe II a proběhne v termínu každý pátek (4 - 6 hodin). Je možné střídat aprobační předměty 1 krát za čtrnáct dní nebo každý pátek může být praxe pro oba aprobační předměty. Studenti mohou konat praxi ve skupinách po 2 studentech. Hlavním účelem praxe je, aby se studenti podrobně seznámili s životem a prací školy, na základě svých teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí pod vedením učitelů připravovali a realizovali různé typy vyučovacích hodin, ověřili si své vzdělávací a výchovné dovednosti při práci ve třídě, podíleli se na plnění běžných školních povinností a podrobně se seznámili s administrativní stránkou práce učitele. Měli by se seznámit s vedením pedagogické dokumentace o dětech, s katalogovými a osobními listy, třídními výkazy, třídními knihami, žádostmi o různá vyšetření dětí, atd., to vše vzhledem k jejich efektivnímu využití v učitelské praxi. Současně předpokládáme seznámení studentů se základními údaji o škole (vzdělávací programy, dlouhodobé záměry, výroční zprávy, zprávy o provedené školní inspekci, atd.).
- Osnova
- Předmět navazuje na předmět výuková praxe I, ale z obecnější roviny praktické přípravy (náslechy, analýza vyučovací hodiny, poznávání obecných psychodidaktických jevů ve vyučovací hodině apod.) dochází ke konkrétnější a specificky zaměřené pedagogické činnosti: Pozorování výuky a její rozbor, vlastní výuka, příprava na výuku a reflexe výstupů v hodinách aprobačních předmětů (koresponduje s předměty oborových didaktik aprobace). Hlavním cílem jsou náslechy a výstupy (výuka) a plnění všech povinností, které jsou běžné ve škole. Úkolem je také podrobně se seznámit s administrativní stránkou školské praxe. Prostudovat případně pomáhat vyplňovat pedagogickou dokumentaci o dětech, osobní listy, třídní knihu, žádosti o různá vyšetření dětí. Studenti ( dvojice) praktikují na škole každý pátek 4 -6 h. Účastní se náslechů - NEJMÉNĚ 10 Z APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU DĚJEPIS!(podobný postup se předpokládá i udruhého aprobačního předmětu), konají vlastní vyučující výstupy (3 - 6 z aprobačního předmětu dějepis), po dohodě s vedoucím učitelem praxe realizují i jiné kratší či delší vstupy do výuky, mohou učiteli při výuce asistovat. Za dobu praxe zpracují zprávu na téma"Materiální podmínky výuky a její technická podpora". Bude-li jim dána příležitost účastnit se pracovních porad učitelského sboru s vedením školy a třídních schůzek s rodiči, mohou tím získat širší a komplexní náhled na svou budoucí profesi.
- Literatura
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 133 s. ISBN 80-7041-412-X. info
- SVOBODOVÁ, Jana a Alena NELEŠOVSKÁ. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro I. st. ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 116 s. ISBN 8024401711. info
- Pedagogická praxe :metodické pokyny. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 140 s. ISBN 80-7082-659-2. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
- Výukové metody
- Stáž ve školském zařízení.
- Metody hodnocení
- K zápočtu předloží studenti: 1) kalendář praxe (pedagogický deník)potvrzený vedením školy (nebo samostatné potvrzení)se 2) stručným hodnocením a podpisem vedoucího učitele praxe. 3)zprávu na téma"Materiální podmínky výuky a její technická podpora", 4) tři vyplněné varianty hospitačních protokolů 5)třikrát stejně vyplněné dohody o provedení práce cvičným učitelem.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Do pedagogického deníku (kalendáře praxe)se zaznamenají i další aktivity: dozory, seznámení se s organizací práce v knihovně, počítačové učebně, účast na schůzích, poradách nebo třídních schůzkách s rodiči apod. Také se vyplní údaje o tom, s kterou školní dokumentací jste byli seznámeni. Cvičnému učiteli této praxe náleží odměna (na základě 2x vyplněné dohody, za rozbor 1. vyuč. hodiny u studenta 100, - Kč, celkem tedy např.: (5 hod.)5x 100,- Kč. = 500 Kč.apod. , do smlouvy je třeba vypsat částku i slovy: tj. pět set, atd. Kolonku práci převezme: vyplnit pouze příjmením: Štěpánek
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/De2MP_VPx2