PdF:FJ2MP_VKST Vybrané kapitoly ze stylistiky - Informace o předmětu
FJ2MP_VKST Vybrané kapitoly ze stylistiky
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc. (cvičící) - Garance
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková - Rozvrh
- Pá 25. 2. 8:00–11:40 učebna 54, Pá 18. 3. 9:30–13:00 učebna 54
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je získání základních znalostí z problematiky obecné stylistiky a osvojení stylisticky správného projevu. Kromě toho bude zvláštní pozornost věnována komparativním aspektům francouzského a českého jazyka se zaměřením na fonostylistiku a problematiku překladu. Podrobně budou rozebrány vybrané stylistické figury. Teoretické poznatky budou osvojeny formou cvičení.
- Osnova
- 1.Rétorika a stylistika: historie, vymezení pojmů, terminologie. 2. Styly, jazykové a mluvnické prostředky.3.Systémové srovnání dvou jazyků (francouzštiny a češtiny). Problematika překladu. 3.Fonostylistika. 4.Gramatika textu (textová koherence).5.Denotace, konotace v kontextu studovaných jazyků.6.Stylistické figury: srovnání, metafora, metonymie, synekdocha, antitéze, eufemizmus, litotes, pleonazmus, kalambur, anafora, gradace, elipsa…
- Literatura
- CHARAUDEAU, P. Grammaire du sens et de lexpression. Paíž: Hachette, 1992.
- KOKELBERG, J. Les techniques du style. Paíž: Nathan, 1991.
- RADINA, O. Francouzština a eština, systémové srovnání dvou jazyk. Praha: SPN, 1976.
- PEYROUTET, C. Style et rhétorique. Paíž: Nathan, 1994.
- PEYROUTET, C. La pratique de lexpression écrite. Paíž: Nathan, 1991.
- ŠABRŠULA, J. Problčmes de la stylistique comparée du français et du tchčque. Praha: UK, 1990.
- ARÉNILA-BÉROS, A. Améliorez votre style I, II. Paíž: Hatier, 1996.
- RONGERIE, A. Trouvez le mot juste. Paíž: Hatier, 1995.
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích (70 %). Plnění průběžných úkolů. Závěrečný písemný test (min. úspěšnost 70 %).
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/FJ2MP_VKST