MSBK_RPDL Praktický jazyk a literatura pro děti - RJ

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni 2. ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s nejlepšími díly dětských ruských spisovatelů. Vybrané úryvky mohou být budoucími pedagogy využity pro práci s dětmi v rámci předškolního vzdělávání a výchovy. Nedílnou součástí seminářů bude praktický nácvik konverzace na dané literární téma.
Osnova
  • 1. Pohádka lidová a autorská. 2. Básně A. S. Puškina, M. J. Lermontova, F. I. Ťutčeva a výchova vztahu k přírodě. 3. Povídky pro děti L. N. Tolstého a A. P. Čechova. 4. Dětská tvorba K. Čukovského. 5. Tvorba S. Maršaka. 6. Osobnost a dílo A. Gajdara. 7. Povídky N. Nosova.
Literatura
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • DĚTSKAJA LITERATURA. Vysšaja škola, M. 2004. 552 s. ISBN 5-06-004536-6.
  • NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vyd. 2. Voznice: Leda, 2007, 535 s. ISBN 9788073351120. info
  • GLAZUNOVA, Ol'ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki :učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5-200-02827-2. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Ústní zápočet v ruštině. Jeho součástí je četba (alespoň 3 knihy) a napsání eseje: 9000 znaků, soupis použité literatury, ruské resumé.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2006/ZS1MK_RDL1/um/
Zpracování výukového projektu - písemná analýza jednoho z děl dětské literatury z hlediska plnění estetické a didaktické funkce. Rozsah 10 – 15 str.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013.