MSBK_VP Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie duševního vývoje dítěte a využití těchto informací v pedagogické praxi. Na konco tohoto kurzu bude student schopen: popsat a vysvětlit charakteristika jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního dění
porozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.
vymezit hlavní vývojových změny v jednotlivých stádiích.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Kojenecký věk. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby. 5. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 6. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle. 7. Školní zralost, školní připravenost. 8. Dětství a prepuberta. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení 9. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí 10. Puberta. Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince v pubertě, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace,emancipace od rodiny, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace 11. Adolescence. Úroveň kognitivních funkcí, emocionální rozvoj, prožívání vlastního já, socializace, partnerské vztahy, hodnotový systém, vzdělanost, kreativita, profesionální orientace.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška (70% úspěšnost)
Informace učitele
Samostatné práce na téma: Vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku - vývoj kognitivních funkcí, emoční vývoj, sebeuvědomování, sebepojetí, morální vývoj, vývoj dětské kresby, dětská hra, socializace dětí předškolního věku, vliv rodiny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.