MSBP_LLM7 Literatura 7

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
MSBP_LLM5 Literatura 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si v předmětu osvojuje možnosti širších, dlouhodobějších literárněvýchovných a šířeji kulturních aktivit při práci s dětmi předškolního věku. Po absolvování předmětu je student schopen plánovat náplň a realizaci dílčích integrovaných výukových bloků (literárně-kulturních projektů) pro mateřské školy.
Osnova
  • 1. Literárněvýchovný projekt, literární pásmo. 2. Literatura pro nejmenší a etika. 3. Literatura pro nejmenší a multikulturní společnost. 4. Dětské časopisy a možnost jejich využití v mateřské škole. 5. Regionální prvky v literárněvýchovném působení. 6. Dítě předškolního věku jako filmový a televizní divák. 7. Dítě a divadlo, kultivace diváckých návyků. 8. Spolupráce s místní knihovnou, popř. jinými kulturními institucemi.
Literatura
  • Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. dotisk 1. vydání. Brno: MU Brno, 2009, 160 s. svazek č. 100. ISBN 978-80-210-4142-4. info
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku :jak vést děti k rozumnému užívání médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 62 s. ISBN 80-7178-084-7. info
  • BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Illustrated by Kryštof Blažek. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. ISBN 80-85850-11-7. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář. Metody: teoretická příprava, praktické aktivity, diskuse.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: vytvoření metodického materiálu - propracovaného integrovaného výukového bloku (literárně-kulturního projektu menšího rozsahu) využívajícího literární text (texty) k literárněvýchovným i širším výchovným a vzdělávacím cílům v rámci příslušných vzdělávacích oblastí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Didaktika literární výchovy.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.