N2MP_2DLI Dětská literatura 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Baroková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Rozvrh
Čt 10:40–11:25 učebna 64
Předpoklady
NOW( NJP_DLi2 Dětská lit. 2 (předn.) )
Ochota aktivně se účastnit výuky, předem si do hodiny připravovat četbu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Současné německy psaná dětská literatura. Žánry dětské literatury. Tendence literatury pro mládež na přelomu století. Problémová literatura pro mládež a její támata. Návrat k historii v literatuře pro děti a mládež.
Osnova
  • Vývoj žánru realistický a fantastický příběh ve 20.století. Bilderbuch a comics - současné tendence. Představitelé německé a rakouské dětské literatury ve 2.polovině 20.století. Odraz 2.světové války v dětské literatuře. Témata jako rodina, peer-group, násilí, sexualita v současné literatuře pro mládež.
Literatura
  • SAHR, Michael. Ein ABC der Kinder-und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2001, v, 190 s. ISBN 3-89676-383-0. info
  • EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche : eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur : mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000, 320 s. : i. ISBN 3-7705-3483-2. info
  • Familienszenen :die Darstellung familialer Kindheit in der Kinder- und Jugendliteratur. Edited by Hans-Heino Ewers - Inge Wild. Weinheim: Juventa Verlag, 1999, 227 s. ISBN 3-7799-0450-0. info
  • SAHR, Michael. Um der Kinder und Märchen willen! :Analysen und didaktische Vorschläge zu acht Grimmschen Märchen in originaler und veränderter Form. Kallmünz: Michael Laßleben, 1995, 131 s. ISBN 3-7847-9113-1. info
  • SAHR, Michael. Um der Kinder und Literatur willen! :Texte zur Kinder- und Jugendliteratur. Kallmünz: Michael Laßleben, 1992, 106 s. ISBN 3-7847-9111-5. info
  • BORN, Monika a Michael SAHR. Kinderbucher im Unterricht der Grundschule. 2. vyd. Baltmannsweiler: Padag.Vrl., 1990, 246 s. ISBN 3-87116-451-8. info
Výukové metody
Seminar
Metody hodnocení
Mündliche Prüfung
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.