OP3BK_PTMV Theory and Methodology of Education

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/0/12. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Prerequisites
The subject is offered to the students of Faculty of Education as a part of general courses.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 180 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/180, only registered: 0/180
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts.
Syllabus
  • 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
Literature
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
  • Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
Teaching methods
lectures, consultation, homework
Assessment methods
written test, essay
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/OP3BK_PTMV