PdF:PR_Mod10 Introduction to methodology - Course Information
PR_Mod10 Introduction to methodology, writing an academic text and final project theses
Faculty of EducationSpring 2011
- Extent and Intensity
- 0/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Jan Beran, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Jan Beran, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studies in specialized activities - Prevention of social pathological phenomena (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- Students will be able to work critically with literature and prepare for independent research (or practical) project and evaluate its results in the context of current empirical findings and their practical implications.
- Syllabus
- Requirements for the final thesis (in terms of formal parameters, work with the literature in accordance with citation norm, copyright and other relevant standards, appropriate language level of the text)
- Very brief introduction to the methodology (including the formulation of research questions, preparation of project theses)
- Critical work with the primary sources of information.
- Literature
- Nabídka témat prací na stránkách KPsych PedF MU - http://www.ped.muni.cz/wpsy/doc/DP.pdf
- RING - Rukověť informačně gramotného studenta PdF MU (Online kurz knihovny PedF MU) - http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=632 (mj. práce s literaturou, šablona pro text práce)
- HENDL, J., BLAHUŠ, P. Jak na to? Metodologie závěrečné práce (online učební text FTVS UK). Praha: FTVS. - http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/index.htm
- MARTIN, Paul R. and P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 221 s. ISBN 9788073675264. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (Qualitative Research in Educational Sciences: Game Rules). Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
- CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu (Methods of educational research). 1st ed. Praha: Grada, 2007, 263 pp. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 332 stran. ISBN 9788024713625. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Úvod do psychologie : metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 95 s. ISBN 8021039329. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info
- Teaching methods
- lectures, class discussion, individual projects, homeworks, reading
- Assessment methods
- active participation (80%), submitted project of final thesis accepted by teacher
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/PR_Mod10