SA4BP_DgS Pedagogicko-psychologická diagnostika (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 14:20–16:00 učebna 33
Předpoklady
Je doporučeno zapisovat si tento předmět zároveň s Pedagogicko-psychologická diagnostika (přednáška).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplní seminářů bude detekování psychopatologických poruch ve filmových či literárních dílech produkce naší i zahraniční. Hlavním cílem kurzu je porozumění patologickému chování, jeho detekce a správné pojmenování.
Osnova
  • Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • DITTRICH, Pavel. Individualizace a diferenciace ve vyučování. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992, 28 s. ISBN 8021100990. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody (Přív.) : Pedagogická diagnostika v profesionální orientaci žáků (ZPřív.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 201 s. info
Výukové metody
seminární podoba - diskuse nad konkrétními metodami
Metody hodnocení
seminář, sejmutí, vyhodnocení a zpracování minimálně třech různých testů u 7 probandů (test kresby lidské postavy, Rosenzweigův frustrařní test, ICL)
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013.