SA4BP_SCJ2 Současný český jazyk 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Vítková (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Po 15:15–16:55 učebna 10
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu umí student definovat základní pojmy z tvarosloví (morfologie). Dokáže vysvětlit např. rozdíl mezi morfem a morfémem, slovotvorným rozborem a stavbou slova. Zná kritéria třídění slovních druhů, ovládá gramatické kategorie jmen a sloves. Na základě nabytých znalostí chápe a dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví.
Osnova
  • 1. Tvarosloví - základní pojmy. 2. Tvarosloví funkční a formální. 3. Gramatické kategorie jmenné 4. Gramatické kategorie slovesné. 5. Výklad tvaroslovných jevů. 6. Neohebná slova v češtině. 7. Praktické uplatnění znalostí současné tvaroslovné kodifikace v souvislosti s učivem 1. stupně základních škol. 8. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví.
Literatura
  • Akademická pravidla českého pravopisu (Variant.) : Pravidla českého pravopisu [Academia, 1998]. info
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. info
  • HAUSER, Přemysl, Vlastimil STYBLÍK, Eva HOŠNOVÁ a Marie ČECHOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2004, 248 s. ISBN 80-7235-018-8. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • KNESELOVÁ, Helena. Cvičení z českého jazyka : morfologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 33 stran. ISBN 8021017465. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Mluvnické kategorie podstatných jmen ve vyučování českému jazyku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 154 s. URL info
Výukové metody
Ve výuce jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody strukturovaného rozhovoru, problémové metody, metoda samostatné a skupinové práce; metoda modelového cvičení a diktát.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář 2 hodiny týdně. Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou splnění zápočtu je písemný test, který zahrnuje pravopisný diktát a úkoly z tvarosloví. Pro získání zápočtu musí student vyřešit 85 procent úkolů správně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.