SC4MK_SUVI Basics of supervision

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bohuslava Horská (seminar tutor)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course builds on the introduction to social work students who completed the bachelor degree course. The goal is to understand the basic principles of supervision as a natural part of work in the helping professions, learning the theoretical foundations of supervision and familiarity with the practical aspects of the supervision process, including selected knowledge and skills. The course provides training in supervision, but to deal competently with the quality of supervision as a tool in the helping professions, whether in the role of the recipient, sponsor, or the peer support.
Syllabus
  • 1st Introduction to: Supervision as a tool of the professional competence of workers in the helping professions and to protect clients. 2nd Helping professions, workers in helping professions - helping motives, risk profession. 3rd The concept of supervision, supervision of borders and distinguish it from similar disciplines. 4th Objectives of supervision. 5th Classification of supervision according to individual criteria. 6th Supervision Function: The function of support (restorative), education (formative, development, management functions (legislative, administrative, inspection, supervision). 7th Development of supervision in the Czech lands and abroad. 8th Current status of supervision in the helping professions and social services, legislative basis, training in supervision. 9th Process Supervision: Supervision relationship actors supervision: supervisee person, the person supervisor. Working alliance - the relationship of working alliance. 10th Supervision contract. 11th Ethical aspects of supervision. Risks Supervision; obstacles quality supervision. 12th Supervision as teaching, supervision of aging. Using the principles of lifelong learning in supervision. Implementation of supervision in the organization as a learning process.
Literature
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Akademické centrum poradenství a supervize - aplikovaná psychologie ve službách veřejnosti (Academic center of counselling and supervision - applied psychology for public services). E-psychologie [online]. Praha: Českomoravská psychologická společnost, 2009, vol. 3, No 3, p. 79-81. ISSN 1802-8853. URL info
  • ŠIŠLÁKOVÁ, Monika. Supervize studentů jako nástroj posilování jejich nezdolnosti. In Odborná prax ako súčasť pregraduálnej a graduálnej prípravy sociálnych pracovníkov. Manažment. Etika. Supervízia. Prešov: Akcent print, 2009, p. 133-141. ISBN 978-80-89295-17-3. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana and Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana and Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
  • POKORNÁ, Andrea and Dana KRETHOVÁ. Supervize odborné praxe - názory a zkušenosti studentů (The supervision f the clinical practice of nursing students - the opinions and experience of students). In Sborník 2. Mezinárodní konference ošetřovatelství Pracovníků vzdělávajících nelékařské zdravotnické povolání. 1st ed. Brno: NCO NZO, 2008, p. 38-42. ISBN 978-80-7013-469-6. info
  • NAVRÁTIL, Pavel, Libor MUSIL, Jitka NAVRÁTILOVÁ and Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Odborná praxe a supervize: hledání příkladů dobré praxe (Professional practice and student supervision: looking for examples of good practice). 2007. URL info
  • NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Odborná praxe a supervize studentů sociální práce v ČR (Professional practice and student supervision in the Czech social work). In Praktické vzdělávání v sociální práci. 1st ed. Brno: Tribun, 2007, p. 63-73. Edice pro praxi a supervizi v sociální práci. ISBN 978-80-7399-343-6. URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života (Supervision as the opportunity of finding of the meaning of life). In NAVRÁTIL, Pavel and Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1st ed. Brno: Tribun, 2007, p. 46-54. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. info
  • NEČASOVÁ, Mirka. Využití supervize v pomáhajících profesích na příkladu sociální práce (The use of supervision in helping profession - example of social work). In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Konvoj, 2007, p. 165 - 169, 4 pp. ISBN 978-80-7302-133-7. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 309 stran. ISBN 9788073673314. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, vol. 3, No 2, p. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • HAWKINS, Peter and Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • SUCHOMELOVÁ, Marie. Sociální pracovníci a supervize optimální model supervize pro dané státní zařízení. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2003, 43 l. info
  • SCHERREROVÁ, Dagmar. Rozvojová supervize jako nadhled v sociální a personální práci. In: Aspekty kvalifikace sociálního pracovníka a zaměření odborné praxe studentů. Karviná: OPF SU, 1998, s. 30-39. ISBN 80-7248-018-9. info
  • SCHERREROVÁ, Dagmar. Seminář skupinové supervize. Videoprogram z výuky speciálního semináře. 1. vyd. Karviná: AV foto Vlk, 1998. info
Teaching methods
course of lectures and exercises
Assessment methods
Students elaborate essay: 1st Reflection: Supervise the work of helping the worker - reflections on their supervisory work, or work chosen people - between 1 - 2 pages 2nd Essay, 4 by one of the following topics: - Implementation supervision in a selected organization - starting, procedure, design of a supervisory contract - Course of supervision in a selected organization - supervisory system, supervisory relations, benefits, provisions and options - Advantages and disadvantages of different types of supervision: individual, group, internal and external supervision - Ethical question marks in supervision - Supervision as part of prevention of burnout - Person of the supervisor in the supervisory process
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
The course is also listed under the following terms Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/SC4MK_SUVI