PdF:SP3MK_IT Informační technologie pro SP - Informace o předmětu
SP3MK_IT Informační technologie pro speciální pedagogiku
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech počítačové podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
- Osnova
- Počítačová podpora žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami:
- • příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby)
- • tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, barva hypertextových odkazů, pojmenování stránky)
- • možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, MSN, Skype, Google)
- • problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání,…)
- • elektronická podpora výuky (e-learning)
- Literatura
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- ŠPINAR, David. Tvoříme přístupné webové stránky : připraveno s ohledem na novelu Zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2004, 360 s. ISBN 8086815110. info
- KRUG, Steve. Web design : nenuťte uživatele přemýšlet! Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, 144 s. ISBN 8072268929. info
- HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
- Výukové metody
- Předmět probíhá formou teoretické přípravy a následně formou elektronických konzultací.
- Metody hodnocení
- Během semestru vyžadována domácí práce – vypracování prezentace z vybrané oblasti speciální pedagogiky, která bude technicky i odborně správně (alespoň 10 stran, vložené objekty). Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kriterií, hodnocených 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70%. Kriteria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, zaslání prezentace pomocí vybraného komunikačního nástroje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/SP3MK_IT