SP3MK_IT Informační technologie pro speciální pedagogiku

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech počítačové podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Osnova
  • Počítačová podpora žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami:
  • • příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby)
  • • tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, barva hypertextových odkazů, pojmenování stránky)
  • • možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, MSN, Skype, Google)
  • • problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání,…)
  • • elektronická podpora výuky (e-learning)
Literatura
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • ŠPINAR, David. Tvoříme přístupné webové stránky : připraveno s ohledem na novelu Zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2004, 360 s. ISBN 8086815110. info
  • KRUG, Steve. Web design : nenuťte uživatele přemýšlet! Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, 144 s. ISBN 8072268929. info
  • HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
Výukové metody
Předmět probíhá formou teoretické přípravy a následně formou elektronických konzultací.
Metody hodnocení
Během semestru vyžadována domácí práce – vypracování prezentace z vybrané oblasti speciální pedagogiky, která bude technicky i odborně správně (alespoň 10 stran, vložené objekty). Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kriterií, hodnocených 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70%. Kriteria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, zaslání prezentace pomocí vybraného komunikačního nástroje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.