PdF:SP7BP_PEDI Pediatrie - Informace o předmětu
SP7BP_PEDI Pediatrie
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 15:15–16:00 učebna 50
- Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu (prezenčně i na internetu). Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládají se alespoň základní znalosti morfologických a fysiologických poměrů v lidském organismu na středoškolské úrovni. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové momenty, nutné k porozumění (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu informačních zdrojů k následující přednášce. Pomocí samostudia z doporučené odborné i populárně vědecké literatury lze učivo osvěžit a lépe fixovat. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. V případě, že si z nabízeného programu nezvolí žádnou oblast, bude vyučující systematicky přednášet obtížné a podstatné partie látky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- K hlavním cílům výuky patří seznámení posluchačů s riziky a chorobami dětského věku, vč. období pre- a perinatálního, s možnostmi včasné prevence, diagnostiky a léčby. Důraz je kladen na brzké odhalení zdravotních problémů, týmovou spolupráci pedagogů s jinými specialisty, rychlé a účelné rozhodování v případech nouze.
Jednotlivé patologické jednotky jsou probírány z hlediska rizikových faktorů, etiologie, symptomů, vývoje, klinického obrazu, komplikací, důsledků a prognózy s informacemi o možných způsobech prevence, léčby, pedagogické intervence.
Stručný tématický přehled: Růst a vývoj dítěte, jeho poruchy-období dětského věku a jejich charakteristika-dědičnost a prostředí, zevní a vnitřní příčiny onemocnění-anomálie a vývojové vady-rizikový novorozenec-patologie výměny látek a energie-onemocnění žlaz s vnitřní sekrecí- onemocnění srdce a cévního systému-krevní choroby-nádorová onemocnění-onemocnění zažívacího ústrojí-choroby dýchacích orgánů-nemoci ledvin a močových cest-poruchy imunity a alergická onemocnění-infekční nemoci-syndrom CAN-úrazy-význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní fakta o růstu a vývoji dítěte, periodizaci dětského věku, rizikových a ochranných faktorech působících na zdraví. Získá orientaci v problematice vybraných chorob neinfekční i infekční etiologie, bude mít přehled o jejich příčinách, příznacích, vývoji, léčbě a prevenci. - Osnova
- 1. Zdraví, jeho definice, kvality. Zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví
- 2. Prevence a její dělení, profylaxe, ochrana a podpora zdraví
- 3. Základní poznatky z genetiky člověka: pojmosloví, normální a patologický karyotyp
- 4. Numerické a strukturální odchylky v karyotypu, mutace, monogenní a polygenní dědičnost
- 5. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. pre- a perinatální péče
- 6. Období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní asociální rizika, možnosti ochrany
- 7. Rizikový novorozenec-definice, význam, příčiny, prevence, léčba
- 8. Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie
- 9. Nejčastější choroby, ohrožující novorozence, pre-, peri- a postnatální komplikace
- 10. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, vrozené metabolické poruchy
- 11. Hypotalamo-hypofyzární systém, jeho funkce a význam; periferní endokrinní žlázy-norma a patologie
- 12. Nejčastější respirační onemocnění-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba
- 13. Onemocnění srdce a krevního oběhu - přehled, diagnostika, prevence, léčba
- 14. Choroby krve-přehled, diagnostika, prevence, léčba
- 15. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba
- 16. Poruchy vývoje čelisti, nemoci zubů, rozštěpy rtu a patra
- 17. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba
- 18. Anomálie a vývojové vady ledvin, hydronefrosa, infekce močových cest, pomočování, nefrotický syndrom, močové kameny, selhání ledvin
- 19. Poruchy imunity, vrozené a získané defekty
- 20. Alergie obecně, běžnější patologické jednotky, jejich rozvoj, diagnostika, ovlivnění
- 21. Obecné zákonitosti vzniku, šíření a prevence infekcí (epidemiologický řetězec), očkování, podávání protilátek-výhody a rizika
- 22. Nejčastější infekční choroby dětského věku (respirační, alimentární, přenosné krví, přímým kontaktem aj.), jejich etiologie, léčba a prevence
- 23. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče
- 24. Problematika týraného a zneužívaného dítěte (syndrom CAN), základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence
- 25. Dětské úrazy a jejich prevence.
- Literatura
- ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 91 stran. ISBN 802103811X. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
- KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004, 1136 s. ISBN 80-7262-235-8. info
- KÁBRT, Jan a Vladislav VALACH. Stručný lékařský slovník. 5. vyd., upr. Praha: Avicenum, 1979, 368 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
- Metody hodnocení
- Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 60 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 40 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce:
1. Vliv zevních a vnitřních faktorů na zdraví
2. Chromosomální aberace
3. Monogenní dědičnost
4. Polygenní (multifaktoriální) dědičnost
5. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění
6. Novorozenecké období, jeho charakteristika, význačná rizika
7. Kojenecké období, jeho charakteristika, význačná rizika
8. Období batolete, jeho charakteristika, význačná rizika
9. Předškolní věk, jeho charakteristika, význačná rizika
10. Školní věk, jeho charakteristika, význačná rizika
11. Dorostový věk, jeho charakteristika, význačná rizika
12. Rizikový novorozenec
13. Novorozenecká žloutenka
14. Respirační onemocnění novorozenců
15. Intrakraniální (nitrolební) krvácení
16. Poruchy energetického metabolismu
17. Cukrovka
18. Vrozené metabolické poruchy
19. Funkce a význam hypofýzy
20. Štítná žláza, přístitná tělíska, nadledviny, pohlavní žlázy-význam a poruchy
21. Respirační onemocnění-obecné principy, prevence
22. Rýma, chřipka, otitida, sinusitida
23. Adenoidní vegetace, zvětšené krční mandle
24. Angína, spála a jejich možné následky
25. Onemocnění hrtanu, průdušnice, průdušek
26. Plicní záněty, zánět pohrudnice
27. Opakované infekce dýchacích cest, mukoviscidosa
28. Onemocnění srdce a krevního oběhu - přehled
29. Choroby červené krevní řady
30. Choroby bílé krevní řady
31. Choroby destičkové krevní řady, poruchy srážlivosti krve
32. Nádorová onemocnění – přehled
33. Poruchy vývoje čelisti, nemoci zubů, rozštěpy rtu a patra
34. Onemocnění jícnu a žaludku
35. Onemocnění střev
36. Zvracení, zácpa
37. Malabsorpce – obecně
38. Coeliakie, intolerance bílkoviny kravského mléka
39. Onemocnění slinivky, jater a žlučníku
40. Anomálie a vývojové vady ledvin, hydronefrosa
41. Infekce močových cest, pomočování
42. Nefrotický syndrom, močové kameny
43. Akutní a chronické selhání ledvin
44. Poruchy imunity – obecně
45. Vrozené a získané defekty imunity
46. Alergická rýma, průduškové asthma, atopický ekzém
47. Alergické projevy na kůži, spojivce, polysystémové alergie
48. Alergické projevy v trávicím ústrojí, autoimunitní choroby
49. Obecné zákonitosti vzniku, šíření a prevence infekcí (epidemiologický řetězec)
50. Plané neštovice, afty, infekční mononukleosa
51. Virové hepatitidy
52. Salmonelosy, úplavice
53. Záněty mozku a mozkových blan, lymeská boreliosa
54. Zavšivení a svrab, roupi
55. Škrkavky a tasemnice
56. Infekční onemocnění kůže
57. Význam rodiny pro dítě
58. Pediatrické aspekty náhradní rodinné péče
59. Problematika týraného a zneužívaného dítěte
60. Dětské úrazy a jejich prevence
Literatura ke studiu
1. BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. Praha: Grada Publishing, 2001, 74 s. ISBN 80-247-0099-9.
2. MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: PdF UJEP Ústí nad Labem, 2000, 150 s. ISBN 80-7044-321-9.
3. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000, 91 s. ISBN 80-210-2327-9.
4. HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte: rané fáze lidské ontogenéze. Praha: Karolinum, 1998, 93 s. ISBN 80-7184-644-9.
5. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.
6. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002, 270 s.ISBN 80-7184-867-0.
7. MALÁ, H., KLEMENTA, J. Biologie dítěte a dorostu. Praha: SPN, 1985, 206 s.ISBN-.
8. PARKER, S. Lidské tělo. Praha: Fortuna Print, 2001, 240s. ISBN 80-86144-67-4.
9. SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE. Zdraví 21-Zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR, 2001, 147s., ISBN 80-85047-49-5.
10. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha:Scientia, 2002, 56s.+85 schémata, ISBN 80-7183-257-X.
11. VONDRÁČEK, M. a kol. Kapitoly ze zdravotní výchovy. Praha: Fortuna,1992, 117s.ISBN 80-85298-85-6. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/SP7BP_PEDI