SP_RMO Reedukace mozkové obrny

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 8:50–10:30 učebna 19a
Předpoklady
Podmínky pro zápočet: 75% účast, seminární práce na téma MO nebo prezentace vlastní pomůcky ke stimulaci jemné motoriky, senzomotoriky, grafomotoriky včetně metodického návodu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Zapisují pouze absolventi základů somatopedie.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Objasnit: základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálně pedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky,plán podpory. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v oblasti vývoje, diagnostiky a podpory u jedinců s MO.
Osnova
  • Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflex, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálně pedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví.
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 169 - 192, 23 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
Výukové metody
Seminář - interaktivní výuka.
Metody hodnocení
Písemný test - test obsahuje 20 otazek, pro úspěšné ukončení předmětu musí být 75 % odpovědí správně.
Informace učitele
KÁŠ, S. Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha : Avicenum-Grada, 1997. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Tišnov : SURSUM, 2005. ISBN 80-210-3819-5. OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-3977-9. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. Další literatura a upřesnění informací budou vždy studentům předány na začátku semináře vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze absolventi základů somatopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.