SZ7BK_SPMV Základy sociální pedagogiky a multikulturní výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. BcA. Radka Kulichová, DiS. (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Základy sociální pedagogiky a multikultruní výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele se základními tématy, které řeší sociální pedagogika a multikulturní výchova v kontextu Rámcového vzdělávacího programu. Studenti získají základní vědomosti a budou vybaveni dílčími metodickými postupy jak koncipovat jednotlivá multikulturní a sociální témata do vzdělávacího procesu. Předmět předpokládá získání základního vhledu do témat: cíle a úkoly sociální výchovy, možnosti výchovy ve volném čase, migrace, diskriminace různých skupin ve společnosti, téma světových náboženství, postojů a předsudků a perspektiv vzájemného soužití nejrůznějších skupin a národností, možnosti metodické práce v oblasti školního vzdělávání.
Osnova
  • 1. Vzájemné souvislosti mezi sociální pedagogikou a multikulturní výchovou, výchova ve volném čase a sociální výchova. 2. Možnosti zážitkové pedagogiky v oblasti multikulturní výchovy. Hry a projekty pro mimoškolní výchovu v kontextu RVP a tvorby ŠVP. 3. Lidská práva – téma současnosti. 4. Náhradní rodinná péče, týrané a zneužívané děti, pomoc a metodika práce. 5. Multikulturní výchova v současnosti, oblast teorie a praxe. 6. Sociálně znevýhodněné skupiny; Romové a migrující cizinci. Metodika a specifika práce se žáky se sociálním znevýhodněním. 7. Utváření postojů a předsudků. Jak předcházet negativním předsudkům, možnosti kooperace ve školní třídě. 8. Diskriminace různých skupin ve společnosti. 9. Extremismus a jeho podoby, výchova versus extremistické projevy. 10. Světová náboženství – tolerance a konflikty. 11. Nová náboženská hnutí a společnost. 12. Projevy antisemitismu, historie a současnost; holocaust a moderní společnost. 13. Člověk v multikulturní společnosti, dítě v multikulturní třídě. 14. Projekty a programy na podporu interkulturality, výzkumná šetření v oblasti multikulturní výchovy a sociální pedagogiky.
Literatura
  • Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • JEMELKA, Petr. Filosofie a multikulturní výchova. In GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: PdF MU Brno, 2004, s. 61-63. ISBN 80-86633-14-4. info
  • KNOTOVÁ, Dana. Jaká je současná sociální pedagogika? In sborník Konstituování Sociální pedagogiky jako vědeckého oboru. 1. vyd. Brno: IMS Brno, 2004, s. 61-67. ISBN 80-902936-5-4. info
  • SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky. In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1. vyd. Brno: IMS, 2004, s. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
  • GULOVÁ a ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 331 s. ISBN 80-86429-23-7. info
  • NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
  • JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001, v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška.
Metody hodnocení
Písemný test, okruhy ke zkoušce: osnova předmětu.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1527
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.