PdF:TE2RC_DT2 Didaktika techn. předm. 2 - Informace o předmětu
TE2RC_DT2 Didaktika technických předmětů 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 20 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Technická a informační výchova pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní schopnosti a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Osvojit si vědomostí a dovedností potřebné pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Aktuální problémy teorie a praxe vyučování technickým a informačně technologickým předmětům (příprava a tvorba školního vzdělávacího programu, nové dokumenty MŠMT, pedagogická literatura, časopisy).
- 2. Od Komenského po současnost. Praktická výuka předmětů technického charakteru na základních školách u nás i v zahraničí. (pohled do historie, současná situace u nás i v zahraničí, perspektivy z hlediska potřeb společnosti).
- 3. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (oblast design a konstruování) (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků).
- 4. Konkrétní didaktika v oblasti práce s elektrotechnickými a elektronickými stavebnicemi (schémata zapojení, elektrotechnické značky, zdroje, spotřebiče, praktické elektroinstalace).
- 5. Konkrétní didaktika – technické, elektrotechnické a elektronické měření na základní škole (druhy měřidel a způsoby jejich využití na základní škole, měření základních elektrických veličin, mezipředmětové vztahy, výchova k přesnosti).
- 6. Konkrétní didaktika - provoz a údržba domácnosti (domácí účetnictví, drobná domácí údržba, elektrické spotřebiče v domácnosti).
- 7. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy (metodika pronikání ekologických problémů do různých odvětví techniky, využití možností Internetu pro zvýšení množství informací, působení učitele a jeho význam v uvedené oblasti).
- 8. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst).
- 9. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole (specifika přípravy, rozvoj kreativity a samostatnosti, využití problémových metod a brainstormingu).
- 10. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika (problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka).
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Technické centrum pro mládež - možnost nebo utopie? In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů - mezinárodní konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 57-62. ISBN 978-80-7041-764-5. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
- Výukové metody
- Přednáška, teoretická příprava, prezentace před seminární skupinou.
- Metody hodnocení
- 2 cvičné výstupy před seminární skupinou na zadané téma, odevzdání 2 příprav na vyučovací hodiny v písemné i elektronické podobě.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/TE2RC_DT2