PdF:VV1SK_IDP Interpretace dětského výt. pro - Informace o předmětu
VV1SK_IDP Interpretace dětského výt. projevu
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/16. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková - Předpoklady
- Student má základní znalosti z oblasti psychologie a pedagogiky. Orientuje se v pojmech vývojové psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (něm.) (program PdF, M-ZS4, směr Výtvarná výchova)
- Cíle předmětu
- klíčová slova: kazuistika dětské výtvarné práce, archiv DVP, znakovost, symboličnost a mimésis v DVP, sémiotické, antropologické a psychologické aspekty DVP, komunikativní, expresivní, estetická, diagnostická a poznávací funkce DVP, výtvarné typy dítěte, vývoj grafického a plastického výtvarného projevu, autenticia a spontaneita v DVP,metody iniciace autentického projevu dítěte, zvláštnosti výtvarné práce s psychicky a tělesně postiženými, formální a obsahový rozbor DVP - zobrazování prostoru, času, místa, figurativní a abstraktní projev a jeho interpretace, paralely mezi uměním a DVP
- Osnova
- 1. Postup při výkladu originální dětské výtvarné práce 2. Interdisciplinární pohled na aspekty dětské výtvarné práce 3. Funkce dětského výtvarného projevu 4. Iniciace autentického dětského výtvarného projevu
- Literatura
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Výchova k otevřenému myšlení. Výtvarná výchova. Praha: PF UK Praha, 1996, roč. 36, č. 2, s. 19-20. ISSN 1210-3691. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Smyslové a symbolické v dětském výtvarném projevu. In Uvidět čtvrtý rozměr. 1. vyd. Praha: Česká sekce INSEA, 1995, s. 40-48. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Kreativní etuda jako cesta k uchopení smyslu výtvarného díla. In V dialogu s uměním. 1. vyd. Brno: PF MU a CDVU Brno, 1994, s. 23-25. info
- UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 118 s., 20. info
- Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
- Výukové metody
- teoretická příprava, přednášky, praktické ukázky, konzultace
- Metody hodnocení
- analýza dětských výtvarných prací
- Informace učitele
- Podmínkou udělení zápočtu je vypracování písemných komentářů k 10 výtvarným pracem dětí - esej v rozsahu 4 stran strojopisu, nebo audionahrávka autentických komentářů dětí a její ústní interpretace v rámci programu semináře.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/VV1SK_IDP