ZS1BK_PZTD Practices at Creative Drama Education

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this practicum is to gain practical skills in using the methods of creative drama play in lessons with the help of games and activities. Emphasis will be given on active participation, development of sociability, perceptivity, imagination and creativity, playfulness, development of expression variability, and the skills of natural and honest behaviour during model situations At the end of the course, the student will be able to apply the acquired experiences to work with school children, will be able to work creatively and at the same time be honest during improvisations, will be able to give out instructions for games and activities in DE.
Syllabus
  • 1. Games and excercises for warming up, concentration and releasing. 2. Games dealing with sensation. 3. Motional games and games with elements of pantomime. 4. Games helping with contacts. 5. The area of nonverbal communication and feeling of group. 6. The field of speech and its improving in more fluent. 7. The improvisations.
Literature
    required literature
  • ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ and Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami :dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 117 s. ISBN 80-7178-355-2. info
    recommended literature
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
    not specified
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí : dětí a dospělých (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. info
  • VALENTA, Josef. Hraní rolí ve výchově a vyučování : s hlavním zřetelem k výchovné dramatice (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
  • Hry pro tvořivé vyučování :zásobník 146 her a cvičení pro rozvoj osobnosti. Edited by Krista Bláhová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 47 s. ISBN 80-901954-7-4. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát- [Budínská, 1994]. 1. vyd. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994, 129 s. ISBN 80-7068-084-9. info
  • DELONGOVÁ, Jindra, Dana SVOZILOVÁ and Silva MACKOVÁ. Vezměte do ruky knihu :dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi. 2. rozš. vyd. Brno: Mravenec, 1993, 74 s. ISBN 80-900804-7-2. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát! Vyd. 1. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992, 35 s.. ISBN 80-7068-040-7. info
  • DELONGOVÁ, Jindra, Dana SVOZILOVÁ and Silva MACKOVÁ. Vezměte do ruky knihu : dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi. Brno: Krajské kulturní středisko v Brně, 1988, 88 s. info
Teaching methods
practicum, credit, drama play, simulation, characterization alteration, real-life tableau, alley, hot seat
Assessment methods
micro-session, its defence, written reflection
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/ZS1BK_PZTD