ZS1BK_RPG Rozvoj počáteční gramotnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: student definuje základní pojmy z oblasti čtenářské gramotnosti jako součásti funkční gramotnosti; vysvětlí teoretická východiska pro koncipování činností směřujících k dovednostem jedince zacházet s písemnými texty v běžném životě.
Osnova
  • 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole.
  • 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti.
  • 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady.
  • 4. Rozvoj slovní zásoby.
  • 5. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
  • 6. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin.
  • 7. Význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti.
  • 8. Význam projektového vyučování při rozvoji počáteční gramotnosti.
  • 9. Využití počítačů při rozvíjení počáteční gramotnosti.
  • 10.Výzkum v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti.
Literatura
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2008, roč. 18, č. 1, s. 7-21. ISSN 1211-4669. info
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ. 2008. info
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy. In In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, s. 461-468. ISBN 978-80-7041-287-9. URL info
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Model funkční gramotnosti a RVP ZV. In In JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds.) Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007, s. 77-84. ISBN 978-80-7315-153-9. info
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení : metodická příručka. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 66 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Výukové metody
přednášky, diskuse v hodině
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.