ZS1MK_LSM2 Světová literatura pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/12. 12 konzultací. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
ZS1MK_LSM1 Svět. literatura pro mládež 1
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Světová literatura pro mládež 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen charakterizovat současnou světovou literaturu pro mládež. Dokáže zhodnotit a porovnat vývojové tendence světové literatury s literaturou českou. Je schopen zvolit vhodné literární texty pro vlastní literárněvýchovnou práci.
Osnova
  • 1. Iniciační román v kontextu světové literatury pro mládež od počátků do konce 20. století. 2. Nositelé mezinárodních literárních ocenění: a) Cena Hanse Christiana Andersena b) Cena Astrid Lindgrenové
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
  • JUŘÍČKOVÁ, Miluše. Dánská literatura pro děti a mládež. In ŠEBELOVÁ, Zuzana, Athena ALCHAZIDU a Milena ŠUBRTOVÁ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé. 2007. vyd. Praha: Nakladatelství Libri, 2007, s. 30 - 33, 3 s. I. ISBN 978-80-7277-314-5. info
    doporučená literatura
  • Pringle, David. Fantasy. Praha: Albatros, 2003. ISBN 80-00-01126-3.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství ve vývoji prózy pro děti a mládež. In Cesty současné literatury pro děti a mládež: tradice a inovace. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2003, s. 29-34, 5 s. ISBN 80-903339-0-7. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tournierův vztah k literatuře pro děti. Ladění : časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: Ústav literatury pro mládež Pedagogické fakulty v Brně, 2003, roč. 8 (13), č. 4, s. 9-11. ISSN 1211-3484. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace. Výklady jsou kombinovány s doporučenou četbou.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: společná reflexe světové literatury pro mládež (na základě vlastní četby i čítanek užívaných na 1. stupni ZŠ).
Informace učitele
Předmět je doporučován jako hlubší literární průprava ke státním závěrečným zkouškám.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.