PdF:CS2RC_L2OS Česká literatura 20. stol. - Informace o předmětu
CS2RC_L2OS Česká literatura 1. poloviny 20. století
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/15/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl nastínit základní vývojové proměny české literatury v letech 1890-1945 (s vniřtní diferenciací na období 1890-1918, 1918-1938, 1938-1945). Důraz je kladen na problematiku jednotlivých literárních druhů a hlavní osobnosti, jakož i na společenský kontext.
- Osnova
- 1. Období tzv. české moderny (90. léta 19. století) 2. Období anarchisticko - buřičské (první desetiletí 20. století) 3. Období války a literární reakce na válku 4. Literatura od vzniku ČSR do konce 20. let (proletářské umění, poetismus, expresionismus, legionářská literatura) 5. Literatura od konce 20. let do vzniku protektorátu (surrealismus, básnická tvorba halasovsko - nezvalovské generace, křesťanská poezie, pragmatický proud české meziválečné prózy,historická próza, ruralisté, katolicky orientovaná próza, imaginativní próza, psychologická próza) 6. Literatura v období okupace
- Literatura
- Dějiny české literatury. Edited by Jan Mukařovský. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 714 s. ISBN 80-85865-48-3. info
- GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Ukončení: ústní zkouška, v níž student prokáže znalost problematiky probírané v seminářích. Aktivní účast, min 80% Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/CS2RC_L2OS