PdF:DCJDR_ATO1 Osvojování jazyka I - Informace o předmětu
DCJDR_ATO1 Teorie osvojování cizího jazyka I
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
- Osnova
- Studijní předmět Teorie osvojování cizího jazyka je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě. Studenti budou seznámeni s jednotlivými hypotézami a teoriemi osvojování jazyka a s rolí významných faktorů, které tyto procesy ovlivňují. Budou diskutovat implikace teorií osvojování jazyka pro edukační praxi a zejména možnosti výzkumu dané problematiky z lingvodidaktického hlediska. Tematické okruhy: • Behaviorismus, nativismus, konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací. • Bilingvní osvojování jazyků. • Kritické období. • Faktory ovlivňující proces osvojování jazyka.
- Literatura
- SORGER, Brigitte. Beschreibung der methodischen Vorgangsweise in der fachhistorischen Dissertation zum Thema: Der Internationale Deutschlehrerverband im Spannungsfeld von sprachenpolitischen Konzepten und fachlicher Interessensvertretung. In Janíková V., Sorger B.: Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung Band 2. Masarykova univerzita. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 33-44. ISBN 978-80-210-5075-4. info
- LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, ix, 233. ISBN 0194422240. info
- LEAVER, Betty Lou, Madeline Elizabeth EHRMAN a Boris SHEKHTMAN. Achieving success in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, xiv, 265. ISBN 052154663X. info
- RYAN, L. Language acquisition : the age factor. Edited by D. M. Singleton. 2nd ed. Clevedon: Multilingual Matters, 2004, viii, 289. ISBN 1853597570. info
- The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
- COOK, Vivian. Second language learning and language teaching. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2001, vii, 262. ISBN 034076192X. info
- ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. info
- ELLIS, Rod. Instructed Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell, 1994, 230 s. ISBN 0-631-16202-X. info
- BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Požadavky pro udělení zápočtu: studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu osvojování cizího jazyka. Ústní rozprava.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/DCJDR_ATO1