PdF:DCJDR_NPR1 Pragmalingvistika I - Informace o předmětu
DCJDR_NPR1 Pragmalingvistika I
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je určen pro studenty doktorandského studia NJ, předpokládá dobré lingvistické znalosti, min. na úrovní magisterského studia a znalosti němčiny min. na úrovni C1 a angličtiny na úrovni min. B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of this course is to introduce students into the study of pragmatics, i.e. a linguistic discipline which views the language from the point of view of its user. In this respect the course will be contrasted with students´ previous study of linguistics in B.A. and Master studies. At the end of the course the students should be able to: - characterise pragmatics as a linguistic subject; - explain the pragmatic attitude to a language; - explain the Cooperative principles (Grice´s Maxims/ Konverstationsmaximen); - characterise the speech acts (Searl); - distinguish the propositional from the presuppositional meaning; - find pragmatic markers in a text
- Osnova
- 1.Linguistics, Pragmalinguistics and Paralinguistics 2.Communication as an act 3.Bühler´s “Organonmodell” 4.Stuart Hall´s model 5.Grice and his maxims 6.Searl´s Speech acts 7.Semantics and propositions 8.Pragmatics and presuppositions 9.Pragmatic markers in texts
- Literatura
- povinná literatura
- HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 243 s. ISBN 8024412837. info
- YULE, George. Pragmatics. First published. Oxford: Oxford University Press, 1996, xiv, 138. ISBN 0194372073. info
- POLENZ, Peter von. Deutsche Satzsemantik : Grundbegriffe des Zwischen-den-Zeilen-Lesens. 2., durchgesehene Aufl. Berlin: Walter de Gruyter, 1988, 389 s. ISBN 3110119552. info
- doporučená literatura
- LEVINSON, Stephen C. Pragmatik. Translated by Martina Wiese. 3. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer, 2000, xiii, 476. ISBN 3-484-22039-2. info
- Výukové metody
- Mode of teaching: seminar The methods used in classes are presentations of new and problematic issues by the teacher, who provides students with some necessary theoretical background. This is always suplemented by many examples. Then, after discussing the given topic with their teacher, students are asked to prepare and simulate authentic conversational situations in which they are supposed to use structures and/or strategies under discussion. As for homework, students are supposed to study in advance relevant chapters from their textbooks and be ready for class discussions. Apart from that, students have to do various interactive moodle modules including quizzes designed particularly for their course.
- Metody hodnocení
- For getting a credit, students must hand in and present a paper on one specific topic different for every student, taken from the subject matter studied during the term. Moreover, all students are supposed to prepare a suggestion how to use pragmatics in their own teaching profession.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/DCJDR_NPR1