HV3DC_SHDS Seminář k dějinám hudby 20. stol.

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. Michal Košut, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Michal Košut, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Doležalová
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat přehled o vývojových obdobích hudební tvorby 20.stoletív teoretické a historické rovině rovině, která je doplňována posluchačskými zkušenostmi vedoucími k orientaci v základních a dílech jejich významných představitelů.
Osnova
  • Těžiště semináře spočívá ve 2. pol. XX.století. Ve všech okruzích bude postupováno v rámci linie: předpoklady vzniku vzhledem k historickému okolí - technické předpoklady - hlavní teoretické zásady - hlavní představitelé - hlavní díla - přínos. Probírané hudební okruhy: hudba témbrů (tzv. novopolská škola), multiserialismus a strukturalismus, moderní modální systémy, minimal music, fúze artificiální a nonartificiální hudby, elektroakustická hudba, postmoderna. (viz seznam doporučených poslechových skladeb). Literatura: Čeští skladatelé současnosti. Panton, Praha 1985. Herzfeld, F.: Musica nova. Praha 1966. Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Stručný pohled z hlediska skladatele. Praha 1989. Kohoutek, C.: Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha 1965. Navrátil, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století. MONTANEX, Ostrava 1993. Vysloužil, J.: Hudobníci 20. storočia. Bratislava 1981. ; monografie věnované jednotlivým skladatelským osobnostem.
Literatura
  • Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Stručný pohled z~hlediska skladatele. Praha 1989.
  • Navrátil, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století. MONTANEX, Ostrava 1993.
  • Vysloužil, J.: Hudobníci 20. storočia. Bratislava 1981.
  • HERZFELD, Friedrich. Musica nova. Translated by Bohumil Černík. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1966, 466 s. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava. Konzultace.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář; Ukončení: zápočet - poslechový test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.