MSBP_JKKD Jazyková kultura a komunikativní dovednosti

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny týdně. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_JKKD/01: Čt 8:50–10:30 učebna 30, H. Borovská
MSBP_JKKD/02: St 13:25–15:05 učebna 20, H. Borovská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poznávání a procvičování mluvené a psané komunikace v závislosti na její funkci a cíli. Studenti si osvojují umění plynulého vyjadřování, argumentace i pozornému naslouchání jiným účastníkům komunikace, tak aby byli schopni dovést předškolní děti k osvojení si komunikační kompetence a kompetencí s tím provázaných. Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - vytvořit kultivovaný psaný a mluvený projev, - reprodukovat výklad stěžejních problémů rozumět teorii, - přednést řečnický projev, - pochopit a vysvětlit dynamiku funkčních stylů.
Osnova
  • 1. Základní stylová diferenciace jazyka, funkční styly. 2. Slohové útvary v komunikačním procesu a jejich charakteristika. 3. Praktické osvojení vybraných slohových útvarů, zejména prostě sdělovacího, prakticky odborného (diskuse, dialog) a uměleckého (dětská poezie, říkadla, hádanky a kvalitní písně autorské i folklórní). 4. Zdokonalování slohového vyjadřování – sloh reprodukční a produkční, slohová kreativita. 5. Rétorika jako teorie řečnictví i řečnické umění. Jazyková správnost řečnických projevů. 6. Charakteristika řečnického stylu. Dějiny řečnictví. 7. Teorie argumentace. Komunikační a etické maximy. 8. Stylová norma řečnických prostředků. 9. Zvuková stránka mluvené komunikace, rozdíly v intonaci, modulaci a tempu řeči vzhledem k typu publika – s přihlédnutím k dětskému posluchači. 10. Praktická výchova v rétorice s ohledem na optimální způsob budování kompetence k učení, k řešení problémů, kompetencí komunikativních, sociálních a personálních, činnostních a občanských, jak jsou definovány v RVP. 11. Psychická příprava k řečnickému projevu. Způsoby ovládání trémy (relaxace, dechová cvičení, aromaterapie apod.).
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
  • SCHILLER, Pamela Byrne. Hry pro rozvoj dětského mozku. Translated by Pavla Le Roch. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 126 stran. ISBN 8071789054. info
  • LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 2. vydání, aktualizované. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 202 stran. ISBN 8024407965. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-408-7. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
  • HÁLA, Bohuslav a Miloš SOVÁK. Hlas, řeč, sluch : základy fonetiky a logopedie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962, 327 s. info
Výukové metody
Seminář: studium, praktická příprava, diskuse ve skupině, jazyková a stylistická analýza textů různých stylů - týmová práce. Během semestru je požadována domácí příprava písemná i ústní.
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška. Zkouška má část písemnou a část ústní. Požadavky: Odevzdání písemné práce dle volby: 1. Vypracování rešerže se zaměřením na dětskou poezii, hádanky, říkadla, kvalitní písně autorské i folklorní. 2. Zpracování stylistické charakteristiky krátkého textu - styl a text dle volby. 3. Vybraná osobnost z dějin řečnictví (čím dnes inspiruje, její přínos)- vypracování medailonku osobnosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.