PdF:MSBP_SRMP2 Rozvoj mat. představ 2-sem. - Informace o předmětu
MSBP_SRMP2 Seminář k rozvoji matematických představ 2
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Drahomíra Holubová (cvičící)
- Garance
- RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_SRMP2/01: St 13:25–15:05 učebna 41, D. Holubová
MSBP_SRMP2/02: St 16:10–17:50 učebna 42, D. Holubová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit základní pojmy elementární geometrie a řešit jednoduché úlohy. Student dokáže realizovat praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů v předškolním vzdělávání.
- Osnova
- Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině, (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina – prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (zejména shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles (krychle, válec, koule, kvádr, hranol), reprezentace v realitě. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům geometrie pro studium učitelství v 1.-4. ročníku ZŠ. 2. upravené. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. info
- Výukové metody
- Seminář, projekty, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- K zápočtu student vytvoří projekt s náměty z geometrie, nebo vytvoří soubor pracovních listů s geometrickými náměty. Dále úspěšně zvládne písemný test, tzn. dosáhne alespoň 50% z maximálního počtu bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/MSBP_SRMP2