PdF:PDR_PER2 Pedagogika a edukační realita - Informace o předmětu
PDR_PER2 Pedagogika jako věda o edukační realitě 2
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 2/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- prohloubit a usoustavnit poznatky o edukačních procesech o vlivech prostředí na osobnost, o působení edukačních subjektů atd., které student získal na různých úrovních svého předchozího studia pedagogiky.
Jde o celkovou hlubší orientaci v základních pedagogických disciplínách, zejména didaktiky a teorie výchovy, aby byl student schopen pedagogickou realitu kriticky posuzovat, zkoumat a výsledky poznání využívat pro rozvoj osobnosti v podmínkách společnosti vědění. - Osnova
- Pedagogika a její místo v soustavě věd, pedagogické disciplíny a specializace
- Cíle edukace, jejich historické proměny a konkretizace v edukační praxi
- Dialektický vztah mezi dědičností, prostředím a edukací
- Koncepce edukace v historické perspektivě, hledání nového modelu výchovy
- Osobnostní rozvoj člověka (sebeuvědomění, sebepoznání, vliv sociálních skupin, rodiny)
- Ovlivňování edukačního procesu: vedení, řízení, management
- Procesy edukace, jejich fáze: výchovný proces, vzdělávací proces, celoživotní vzdělávání, sebevzdělávání
- Metody edukace: metody výchovy, výukové metody, metody sebevzdělávání
- Kurikulum; pojetí, historický vývoj, budoucí perspektivy
- Prostředky edukace: tradiční, moderní, technické, učebnice, internet, e-learning, pomůcky
- Organizační formy edukace: školská soustava, škola, třída, zájmové skupiny, dětské a mládežnické organizace
- Klima edukačního prostředí, autorita, kázeň, negativní jevy
- Školské inovace, reformní hnutí, školská reforma v ČR
- Vývoj a současný stav vzdělávacího systému v ČR v mezinárodním srovnání
- Osobnost učitele, vychovatele, jejich příprava
- Požadavky na gramotnost a vlastnosti osobnosti ve společnosti vědění.
- Literatura
- povinná literatura
- Tenorth, H.-E., Tippelt, R. Lexikon Pädagogik. Weinheim: Beltz, 2007.
- Lawton, D., Gordon, P. Dictionary of Education. London: Taylor & Francis, 2003.
- Prokop, J. Teorie výchovy. Siedlce: ELPIL, 2009.
- Švec, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava: IRIS, 2002.
- Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004.
- Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 2003.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 9788073675677. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- doporučená literatura
- Spousta, V. Vizualizace, gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Brno: MU, 2007.
- Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
- Švec, V. Pedagogické znalosti: teorie a praxe. Praha: ASPI Publishing, 2005.
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/PDR_PER2