PDR_PER2 Pedagogika jako věda o edukační realitě 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
prohloubit a usoustavnit poznatky o edukačních procesech o vlivech prostředí na osobnost, o působení edukačních subjektů atd., které student získal na různých úrovních svého předchozího studia pedagogiky.
Jde o celkovou hlubší orientaci v základních pedagogických disciplínách, zejména didaktiky a teorie výchovy, aby byl student schopen pedagogickou realitu kriticky posuzovat, zkoumat a výsledky poznání využívat pro rozvoj osobnosti v podmínkách společnosti vědění.
Osnova
  • Pedagogika a její místo v soustavě věd, pedagogické disciplíny a specializace
  • Cíle edukace, jejich historické proměny a konkretizace v edukační praxi
  • Dialektický vztah mezi dědičností, prostředím a edukací
  • Koncepce edukace v historické perspektivě, hledání nového modelu výchovy
  • Osobnostní rozvoj člověka (sebeuvědomění, sebepoznání, vliv sociálních skupin, rodiny)
  • Ovlivňování edukačního procesu: vedení, řízení, management
  • Procesy edukace, jejich fáze: výchovný proces, vzdělávací proces, celoživotní vzdělávání, sebevzdělávání
  • Metody edukace: metody výchovy, výukové metody, metody sebevzdělávání
  • Kurikulum; pojetí, historický vývoj, budoucí perspektivy
  • Prostředky edukace: tradiční, moderní, technické, učebnice, internet, e-learning, pomůcky
  • Organizační formy edukace: školská soustava, škola, třída, zájmové skupiny, dětské a mládežnické organizace
  • Klima edukačního prostředí, autorita, kázeň, negativní jevy
  • Školské inovace, reformní hnutí, školská reforma v ČR
  • Vývoj a současný stav vzdělávacího systému v ČR v mezinárodním srovnání
  • Osobnost učitele, vychovatele, jejich příprava
  • Požadavky na gramotnost a vlastnosti osobnosti ve společnosti vědění.
Literatura
    povinná literatura
  • Tenorth, H.-E., Tippelt, R. Lexikon Pädagogik. Weinheim: Beltz, 2007.
  • Lawton, D., Gordon, P. Dictionary of Education. London: Taylor & Francis, 2003.
  • Prokop, J. Teorie výchovy. Siedlce: ELPIL, 2009.
  • Švec, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava: IRIS, 2002.
  • Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004.
  • Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 2003.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 9788073675677. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
    doporučená literatura
  • Spousta, V. Vizualizace, gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Brno: MU, 2007.
  • Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
  • Švec, V. Pedagogické znalosti: teorie a praxe. Praha: ASPI Publishing, 2005.
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.