RJ2MK_PJC2 Praktická jazyková cvičení 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 12. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Irina Hobzová (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2MK_PJC2/01: Pá 13. 4. 9:30–10:50 učebna 56, Pá 20. 4. 9:30–10:50 učebna 7, Pá 27. 4. 9:30–10:50 učebna 56, Pá 4. 5. 9:30–10:50 učebna 7, Pá 11. 5. 9:30–10:50 učebna 56, Pá 18. 5. 9:30–10:50 učebna 7, O. Truhlářová
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni 3. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní důraz předmětu je kladen na zvládnutí základních komunikativních dovedností na základě dialogu, besed a diskusí v rámci konverzačních témat. Zásadní složkou předmětu je zdokonalování ústního projevu po stránce fonetické, lexikální i gramatické. Studenti souběžně rozvíjejí své dovednosti poslechu a čtení při práci s texty a aktuálními periodiky. Písemný projev je pravidelně procvičován a kontrolován na řadě dílčích písemných prací.
Osnova
  • Do obsahové části předmětu byla zařazena následující konverzační témata: 1. Kulturní život člověka ve 21. století. 2. Divadlo. Kino. Tradice. Rozdíly. 3. Lidové užité umění. Tradice. Ruské suvenýry. 4. Česká lidová tvořivost. 5. Malířství. Charakteristika. Malířské styly v Rusku a u nás. 6. Výstavy. Galerie. Světová muzea.
Literatura
  • Ruská aktuální periodika, Internet.
  • ARŤUNOV, A.R. Česko-ruské ekvivalenty podle témat a situací. Moskva: 1988. 336 s. ISBN 5-200-002 82-6.
  • MRHAČOVÁ, Eva a kol. Praktická jazyková cvičení z ruského jazyka. Ostrava: Díl III. A. 1986-1989. R 802134.
  • NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vyd. 2. Voznice: Leda, 2007, 535 s. ISBN 9788073351120. info
  • Ruština nejen pro samouky :klíč - slovník. Edited by Věra Nekolová - Irena Camutaliová - Alena Vasiljeva-Lešková. Dotisk 1. vyd. Voznice: LEDA, 2004, 79 s. ISBN 80-85927. info
  • NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vydání 1. Praha: LEDA, 2002, 535 stran. ISBN 8085927969. info
  • GLAZUNOVA, Ol'ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki :učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5-200-02827-2. info
  • TALICKAJA, Jelizaveta a Simona KORYČÁNKOVÁ. Russkaja reč : scenarii neprinužďonnogo obščenija. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 104 s. ISBN 8021004770. info
Výukové metody
Aktivní práce v semináři, plnění zadaných úkolů, samostatná práce s tiskenm a Internetem, doporučuje se poslech a čtení v ruském jazyce.
Metody hodnocení
Seminář. Docházka 80% (tolerují se 2 neúčasti). Písemný test. Po úspěšném napsání písemné části student ústně odpovídá tzv. četbu (ruská kniha - 300 s., knihu donese k nahlédnutí) a poslech (audio, video, DVD). Hodnotí se gramatická správnost, obsah a použitá slovní zásoba, správná výslovnost a intonační konstrukce. Studenti předloží slovníček, který bude obsahovat minimálně 30-50 nových slov.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Vzhledem k náročnosti předmětu se očekává aktivní účast studentů ve výuce. Na každou hodinu si studenti připraví informaci z ruskojazyčného Internetu, kterou zpracují z hlediska správné výslovnosti, intonace, slovní zásoby a převyprávějí ostatním studentům. K získání zápočtu studenti napíší písemný test. Ten bude zkontrolován a vyhodnocen vyučujícím. Pokud se vyskytnou gramatické, lexikální a stylistické chyby, studenti test napíší znovu. Součástí zápočtu je i tzv. četba a poslech, tj. přečtení ruského textu (ruská klasická či moderní literatura – rozsah 300 s.) a poslech či zhlédnutí ruského filmu a jejich prezentace z obsahového hlediska. Hodnocena bude správná výslovnost, intonace a lexikální správnost. Studenti předloží „slovníček“ (min. 50 – 70 slov) s novou slovní zásobou, se kterou se seznámili v průběhu čtení textů a poslechu. Výuka každého jazyka je věc náročná - nepodceňujte ji!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.