RV2BP_2SR Rodina v sociálním kontextu

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/0/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 14:20–15:05 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu je student schopen porozumět některým sociálním aspektům rodinné problematiky, chápe význam rodiny v souvislosti s její socializační funkcí, je obeznámen se současnými rodinnými trendy, má základní poznatky, týkající se historického vývoje rodinné instituce.
Osnova
  • 1. Rodina v kontextu společenských věd. 2. Historický vývoj rodiny a manželství - vývoj rodinného života, podstata změn. 3. Některé vybrané známé společenskovědní teorie, zabývající se rodinou. 4. Rodina jako sociální instituce, vztahy a procesy v rodině, rodina jako sociální skupina. 5. Rodina jako činitel socializace, jiné socializační faktory, některé poruchy socializace. 6. Funkce rodiny: pojetí, vývojové tendence, vzájemná souvislost, dělení funkcí. 7. Založení rodiny a sociální aspekty plánovaného rodičovství - antikoncepce, interrupce, děti narozené z nechtěného těhotenství. 8. Práce a rodina - dvoukariérová manželství, pozice zaměstnané ženy v rodině, fenomén singles, vyváženost rodiny a práce, dělba práce v domácnostech. 9. Rozvod - vývoj rozvodovosti, příčiny a důsledky rozvodů. Porozvodová adaptace - děti a rozvod, neúplné rodiny vzniklé rozvodem, opakované sňatky, rekonstruované rodiny. 10. Současné rodinné trendy.
Literatura
    doporučená literatura
  • Literature in Teacher's Information
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 311 s. ISBN 808642958X. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Kapitoly ze sociologie rodiny. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 143 s. info
Výukové metody
Prezentace výsledků seminárních úkolů, diskuse, kazuistiky. V průběhu semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu.
Metody hodnocení
Během semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu; jeho prezentace je podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu.
Informace učitele
INFORMACE K PRŮBĚHU PŘEDMĚTU:
1) NEPOVINNÁ přednáška - vybraná témata (1 hod ve čtvrtek 14.20 - 15.05, uč. 24)
2) možnost individuálních i skupinových konzultací k zadaným seminárním úkolům (opět NEPOVINNÉ konzultace), ve čtvrtek 15.15 - 16.00, uč. 27
3) POVINNÁ prezentace výsledků práce na seminárním úkolu, student si vybere jeden ze tří pátečních bloků (vždy 9 - 15), a to konkrétně: 13. dubna, 27. dubna, 11. května, v učebně 27

Podrobnější informace a konkrétní instrukce k seminárním úkolům najdou studenti v agendě "STUDIJNÍ MATERIÁLY" k tomuto předmětu.

Další doporučená literatura: Možný, Ivo. Moderní rodina : mýty a skutečnosti. 1. vyd. Brno : Blok, 1990. Možný, Ivo. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. Singly, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.