PdF:SA4BP_EPIS Epistemologie vyuč. (sem.) - Informace o předmětu
SA4BP_EPIS Epistemologická východiska vyučování (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SA4BP_EPIS/01: St 14:20–15:05 učebna 39, H. Filová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Po absolvování tohoto kurzu studenti budou schopni: - navázat kontakt s dětmi - pozorovat a analyzovat dětskou hru a učební procesy - zaznamenat a analyzovat rozhovor s dítětem na vybrané téma - s využitím nabídnuté teorie vysvětlit vybrané dětské kognitivní mechanismy - diagnostikovat dětské prekoncepce - vysvětlit význam konstruktivistických přístupů a autentického učení v primárním vzdělávání.
- Osnova
- 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru 4. Geneze pojetí času. 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 8. Kritické myšlení. 9. Konstrukce učebních úloh, kladení otázek.
- Literatura
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Translated by František Jiránek. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Jak naučit žáky myslet. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 65 s. ISBN 8072900064. info
- Pedagogická psychologie. Edited by František Jiránek. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1997, 164 s. ISBN 807194081X. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0. info
- HOLT, John Caldwell. Jak se děti učí. Translated by Stanislav Kostiha - Jiří Tůma. Vydání první. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 stran. ISBN 809016627X. info
- JIRÁNEK, František, Zdeněk HOLUBÁŘ a Božena LOMOVÁ. Otázky psychologie učení : chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 138 s. URL info
- Výukové metody
- Diskuse, analýza dětských prekoncepcí
- Metody hodnocení
- Seminář Ukončení: zápočet na základě seminární práce na téma “Dětský svět” a aktivní účasti
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SA4BP_EPIS