PdF:SC4BK_PsIV Psych.a interakční výcvik - Informace o předmětu
SC4BK_PsIV Techniky psychologického a interakčního výcviku
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 16. 2. 8:40–11:30 učebna 20, Pá 16. 3. 8:40–11:30 učebna 20, Pá 11. 5. 10:10–11:30 učebna 20
- Předpoklady
- Absolvování základních psychologických disciplín
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s možnostmi aplikace technik sociálně psychologického výcviku v pedagogické praxi. Informuje (s prvky demonstrace) o technikách interakčních cvičení (etudy, řešení modelových problémových situací, psychodrama, sociodrama, psychohry ap.) Podává základní informace o povaze řešitelské skupiny a klimatu v ní. O principech činnosti výcvikové skupiny o způsovech a technikách zpětné vazby v řešitelské skupině atd. Soustřeďuje se na psychologické aspekty kultivace sociálních dovedností (percepčních, interakčních, komunuikačních) a dovedností vztahujících se k pedagogické praxi studentů.
- Osnova
- Cílem předmětu je seznámení se základy teorie sociálně-psychologického výcviku, získání způsobilosti připravit a realizovat dílčí techniky interakčního výcviku v práci manažera a v praktickém cvičení získat náhled na vlastní interakční dovednosti (percepční, komunikační,organizační) a sociální rysy ovlivňující vztahy k lidem a osobní interakční styl. I.část: příprava na cvičení (teoretická východiska „IV“; zásady práce s výcvikovou skupinou) II. část cvičení (interakční etudy; modelové situace) Okruhy ke kolokviu: (kolokvium): aktivní absolvování cvičení; zpracování přípravy na IV a sebereflektivního záznamu z výcviku.
- Literatura
- HORKÁ, Hana a Jaroslav ŘEZÁČ. Rozvíjení pedagogicko-psychologických dovedností v rámci profesních praktik. In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. 1. vyd. Brno: Paido, 2000, s. 51-82. ISBN 80-85931-87-7. info
- ŠVEC, Vlastimil a Jaroslav ŘEZÁČ. Od sebeotevření k seberflexi. 1. vyd. Košice-Herlany, 1999, 4 s. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. K problému rozvíjení sebereflektivní kompetence v rámci interakčních cvičení. Pedagogická orientace. Brno, 1997, roč. 1997, č. 4, s. 12-18. info
- REZÁČ, Jaroslav a Ivan ŠMAHEL. Psychologická praktika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. učební texty. ISBN 80-210-1456-3. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav a kolektiv. Zpětná vazba jako aktivitující a facilitující faktor interakčního učení. 1. vyd. Brno, 1994, 7 s. ISBN dodám. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální klíma ve školní třídě. In Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů. 1. vyd. Brno, 1988, s. 99-106. Paido. ISBN 80-85931-59-1. info
- Výukové metody
- I.část: příprava na cvičení (teoretická východiska „IV“; zásady práce s výcvikovou skupinou) II. část cvičení (interakční etudy; modelové situace)
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
- Informace učitele
- BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. MAREŠ,J.: Interakce učitel-žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975,5,s.617-628. MAREŠ, J.: Interakce učitel-žáci v hodinách začínajících učitelů. Pedagogický výzkum, 1977, č. 12, s. 127-14O. PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. ŘEZÁČ, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-48-6 SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SC4BK_PsIV