PdF:SC4KC_EKSP Environ. edukace v soc. pedag. - Informace o předmětu
SC4KC_EKSP Environmentální edukace v sociální pedagogice
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0/2.5. 30 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- externisté (přednášející), Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, C-CV, směr Druhý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytne praktický úvod do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty prostřednictvím konkrétních příkladů z ekologie, environmentalistiky a výchovy k udržitelnému rozvoji v lokálním, regionálním i globálním měřítku. Probírané problémy a příklady jsou vždy posuzovány z hledisek nejen environmentálních, ale i sociálních a ekonomických. Student porozumí principům environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty EVVO), dokáže aplikovat cíle, obsah a prostředky EVVO ve své práci a životě.
- Osnova
- Obsah pojmu „environmentální výchova“; význam vstřícného postoje sociálních pedagogů k tomuto oboru výchovy a vzdělávání; rozlišování oborů EKOLOGIE, ENVIRONMENTALISTIKA, EKOPEDAGOGIKA, dotvoření a upřesnění základního povědomí o jejich obsahu; význam metodologického zaměření environmentální výchovy – od cílů k prostředkům, od příčin problémů v životním prostředí k jejich důsledkům, k možným řešením a k odpovědnějším osobním postojům směřujícím k udržitelnějšímu rozvoji společnosti; smysl přímých kontaktů dětí s živou přírodou, tvorba a využívání přírodních zahrad a venkovních učeben; důraz na poznávání a objevování místního regionu ve výchově a vzdělávání na základní škole; smysl komunitní práce na příkladech péče o místní přírodu a životní prostředí, cíle a obsah Místní Agendy 21; posílení osobní ekologické gramotnosti a citlivosti; lokální, regionální a globální problémy životního prostředí v sociálních, ekonomických a environmentálních souvislostech; seznámení s příklady ekologicky příznivějšího (environmentálně odpovědnějšího) způsobu života v kontextu možných globálních ekonomických i ekologických krizí; význam cílevědomého snižování ekologické stopy jednotlivce, rodiny, školy, firmy, úřadu apod.; nabídka vzdělávacích služeb středisek ekologické výchovy v regionu a v ČR, možnosti dalšího vzdělávání.
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. ISBN 809029541X. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- Výukové metody
- přednáškový cyklus
- Metody hodnocení
- blokové cvičení, mikrovýstup na environmentální téma, skupinový projekt zkouška-test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SC4KC_EKSP