SP_DGM Diagnostické metody ve speciální pedagogice

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_DGM/01: Čt 12:30–14:10 učebna 51, K. Balátová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Absolvované kolokvium ze Speciálně pedagogické diagnostiky.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu se budou studenti schopni orientovat v problematice současně užívaných metod v diagnostice speciální pedagogiky a psychodiagnostiky, určených pro věkovou skupinu dětí, dospívajících a dospělých s různými druhy a typy postižení (se zřetelem na oblast diagnostiky Specifických poruch učení). Studenti tak budou lépe rozumět výsledkům a závěrům zvolených metod, neboť jako odborníci v praxi budou často s psychology participovat na diagnostickém procesu a z těchto důvodů by měli mít alespoň základní poznatky a zkušenosti v této oblasti.
Osnova
  • - Úvod do diagnostiky- Metoda, diagnostická metoda, diagnostika, norma, normalita, reliabilita, validita, ap. - Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů) - Vývojové škály a jejich užití - Diagnostika inteligence (jednodimenzionální a vícedimenzionální testy inteligence) - Diagnostika pozornosti a paměti - Diagnostika organicity - Diagnostika laterality - Diagnostika školní zralosti - Komplexní diagnostika Specifických poruch učení (SPU) u dětí, adolescentů a dospělých - Projektivní metody a kresebné techniky - Diagnostika osobnosti- Testy osobnosti - Dotazníkové metody a škály
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 4. vydání v nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2010, 344 s. 4. vydání. ISBN 978-80-7367-706-0. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 1999, 342 s. ISBN 807367050X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 2. Praha: Portál, 1999, 342 s. ISBN 8071783277. info
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
    doporučená literatura
  • STANČÁK, A. Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof, 1996. ISBN 80-967148-5-6.
  • CIMLEROVÁ, P., CHALUPOVÁ, E., POKORNÁ, D. Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2007. ISBN 978-80-86856-41-4.
  • ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha: Propsy, 1996.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5. (310- 315)
  • TŘESOVHLAVOVÁ, Z. A KOL. LMD v dětském věku. Praha: Avicenum, 1983.
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 632 s. ISBN 9788024716206. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 238 stran. ISBN 9788073677732. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dospělých. (Multimediální učebnice psychodiagnostiky). Brno, MU: Masarykova univerzita, 2005, 150 s. prvni vydani. info
  • SVOBODA, Mojmír, Vladimír ŘEHAN, Zdeněk VTÍPIL, Helena KLIMUSOVÁ, Pavel HUMPOLÍČEK, Tomáš URBÁNEK a Tomáš KOHOUTEK. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice. První vydání. Brno: MSD, s.r.o. Brno, 2004, 234 s. ISBN 80-86633-12-8. info
  • URBÁNEK, Tomáš. Základy psychometriky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně pro Filozofickou fakultu, 2002, 153 s. ISBN 8021027975. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001, 333 s. ISBN 80-7178-570-9. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
  • SVOBODA, Mojmír. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. info
  • SVOBODA, Mojmír, O. KONDÁŠ a A. STANČÁK. Psychodiagnostika dospelých. Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0357-1. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • STANČÁK, Andrej. Klinická psychodiagnostika. 1. vyd. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1982, 404 s. info
Výukové metody
Semináře se budou odehrávat částečně formou přednášek a diskuzí za podpory Power Pointových prezentací studentů a dalších výukových materiálů poskytnutých vyučující, včetně demonstrací vybraných diagnostických metod s možností si některé z těchto metod vyzkoušet.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen za 80% prezenci a aktivní účast v semináři (při demonstraci konkrétních diagnostických metod), vč. participace na výuce (tzn. zpracování Power Pointové prezentace vybraného tématu z Osnovy předmětu a její následné přednesení v hodině). Studenti jsou povinni vložit do Odevzdávárny předmětu (viz Interaktivní osnovy v IS) nejpozději 2 dny před vlastním výstupem písemnou práci (tj. písemné zpracování ppt prezentace na vybrané téma z Osnovy předmětu, které bude určeno na úvodní hodině kurzu). Zaměřením práce je teoretický popis vybrané diagnostické metody nebo skupiny diagnostických metod (za pomoci povinné, doporučené a doplňující literatury kurzu), včetně způsobu administrace, vyhodnocení, interpretace, cílové skupiny (vč. věkového rozmezí) a uvedení citované literatury.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Absolvované kolokvium z předmětu: Speciálně pedagogická diagnostika.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.