SV4BP_SPsS Sociální psychologie (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_SPsS/01: Út 13:25–14:10 učebna 37, J. Řezáč
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Důraz je kladen na samostatnou a tvořivou práci studentů, kteří mohou využít tří možných forem přípravy na seminární aktivity. Součástí seminářů jsou i praktická cvičení (viz osnova).
Osnova
  • 1. Sociální psychologie - předmět SP; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; přínos pro učitele; možnosti aplikace v praxi učitele a vychovatele;. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; kritéria efektivity socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení.Sociální učení v kontextu socializace žáka ml.školního věku 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů, základní znaky interakcí; Typy součinnosti; některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. Zdravé vztahy a podmínky jejich utváření 6.-7..Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. Percepce a sebereflexe. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. Sociální „Já“, sebepojetí, seberealizace a sebehodnocení. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. Skupinový život dětí mladšího školního věku 11. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace 12. Možnosti aplikace aktivizujících a výcvikových technik v práci učitele 13. Aktuální poznatky a otázky sociální psychologie
Literatura
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
  • VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • VYKOPALOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie v kontextu komunikace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 198 s. ISBN 8024400847. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
  • SVOBODA, Mojmir. Aplikace socialni psychologie. 2. vyd. Praha: SPN, 1988. info
  • SVOBODA, Mojmír. Aplikace sociální psychologie. Praha: SPN, 1985. info
  • SVOBODA, Mojmír. Aplikace sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 109 s. URL info
Výukové metody
Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Důraz je kladen na samostatnou a tvořivou práci studentů, kteří mohou využít tří možných forem přípravy na seminární aktivity (seminární práce, esej,vlastní výzkumné šetření). Součástí seminářů jsou i praktická cvičení.
Metody hodnocení
Zápočet se uděluje za aktivní účast na semináři (vedení panelové diskuse, seminární práce nebo esej - dle konkretizovaných požadavků vedoucího semináře)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.