SZ7BP_PPSP Poradenská psychologie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 7:00–7:45 učebna 57
Předpoklady
SZ7BP_PtZP Patopsych. a zákl. psych. por.
Předpokladem je absolvování předmětu Patopsychologie a základy psychologického poradenství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnostmi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Osnova
  • Modely determinant školního výkonu žáka.
  • Žák s výukovými obtížemi.
  • Kázeňsky problémový žák,
  • Žák ze sociálně znevýhodňujícího prostředí.
  • Žák se somatickým onemocněním s chronickým průběhem.
  • Úkoly rodiny s dítětem školního věku a s dospívajícími členy.
Literatura
  • Alexander, Patricia – Winne, Philip (eds.): Handbook of Educational Psychology. 2nd ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc., 2006, 1055 s. ISBN 0-8058-4937-8.
  • Fuhrer, Urs. Lehrbuch Erziehungspsychologie. 1. Aufl. Bern: Verlag Hans Huber, 2005, 415 s. ISBN 3-456-84122-1.
  • Walsh, Froma. Normal Family Processes. Growing Diversity and Complexity. 3rd Edition. New York/London: The Guilford Press, 2003, 678 s. ISBN 1-57230-816-8.
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • Echleová, Erika. Osmým divem světa jsem já. [Das achte Weltwunder bin ich.] Technika k povzbuzení a dodání odvahy. Brno, Ústav klinické a poradenské psychologie, 1997. ISBN 80-902447-0-X.
  • Handbuch der Sonderpädagogischen Psychologie. Edited by Johann Borchert. Göttingen: Hogrefe - Verlag für Psychologie, 2000, xxxi, 1055. ISBN 3-8017-1227-3. info
Výukové metody
přednášky, domácí studium, diskuse
Metody hodnocení
zápočet, ústní ověření znalostí
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018.