SZ7BP_PPSP Poradenská psychologie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SZ7BP_PTPS Patopsych. a zákl. psych. por.
Předpokladem je absolvování předmětu Patopsychologie a základy psychologického poradenství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnostmi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Osnova
  • Modely determinant školního výkonu žáka.
  • Žák s výukovými obtížemi.
  • Kázeňsky problémový žák,
  • Žák ze sociálně znevýhodňujícího prostředí.
  • Žák se somatickým onemocněním s chronickým průběhem.
  • Úkoly rodiny s dítětem školního věku a s dospívajícími členy.
Literatura
    doporučená literatura
  • PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
    neurčeno
  • Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • Alexander, Patricia – Winne, Philip (eds.): Handbook of Educational Psychology. 2nd ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc., 2006, 1055 s. ISBN 0-8058-4937-8.
Výukové metody
přednášky, domácí studium, diskuse
Metody hodnocení
zápočet, aktivní účast, seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018.