PdF:SZ7MP_ALP2 Seminář k alternativní ped. - Informace o předmětu
SZ7MP_ALP2 Seminář k alternativní pedagogice
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Novák (cvičící) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MP_ALP2/01: každé liché pondělí 7:00–7:45 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/02: každé liché pondělí 8:50–9:35 učebna 33, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/03: každé liché pondělí 12:30–13:15 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/04: každé liché pondělí 9:45–10:30 učebna 33, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/05: každé liché úterý 9:45–10:30 učebna 39, M. Novák
SZ7MP_ALP2/06: každé liché úterý 11:35–12:20 učebna 62, M. Novák
SZ7MP_ALP2/07: každé liché úterý 7:55–8:40 učebna 38, M. Novák
SZ7MP_ALP2/08: každé liché úterý 7:00–7:45 učebna 38, M. Novák
SZ7MP_ALP2/09: každé sudé pondělí 7:00–7:45 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/10: každé sudé pondělí 8:50–9:35 učebna 33, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/11: každé sudé pondělí 12:30–13:15 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/12: každé sudé pondělí 9:45–10:30 učebna 33, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/13: každé sudé úterý 9:45–10:30 učebna 39, M. Novák
SZ7MP_ALP2/14: každé sudé úterý 11:35–12:20 učebna 62, M. Novák
SZ7MP_ALP2/15: každé sudé úterý 7:55–8:40 učebna 38, M. Novák
SZ7MP_ALP2/16: každé sudé úterý 7:00–7:45 učebna 38, M. Novák - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu slouží k rozšíření a propojení informovanosti o možnostech alternativních postupů ve výchově a vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit problematiku alternativního školství - interpretovat informace o tradičních i moderních alternativních školách - promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice - racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi
- Osnova
- Humanismus, demokracie, pluralismus a alternativnost v pedagogice. Pokusy o klasifikaci alternativních škol. Historické prameny alternativního myšlení a alternativních pedagogických systémů a reformní pedagogika. Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů. Waldorfská škola. Montessoriovská škola. Daltonská škola. Freinetovská škola. Jenská škola. Alternativní školy v 70. letech 20. století. Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech v ČR. Kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola. Integrovaná tématická výuka, projektová výuka, Začít spolu, Dokážu to. Angažované učení, škola hrou, individualizované učení. Program Škola podporující zdraví. Práce s nadanými žáky.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy [Svobodová, 1996]. 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996, 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila. Učitel alternativní školy. In Učitel v demokratické škole. Brno: Paido, 1994. info
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
- Metody hodnocení
- - test - seminární práce v rozsahu 3-5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání max. 8 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
- Informace učitele
- PRŮCHA, J. Alternativní školy v západní Evropě. Praha: ÚIV, 1991. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál,1996. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2000. RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Vlastním nákladem, 1994. RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je ukončen zápočtem. V kompetenci vyučujících jednotlivých seminářů je stanovit podmínky pro udělení zápočtu.
Předmět je vyučován každoročně.
Sylabus předmětu je uveden na stránkách www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení - Alternativní pedagogika.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SZ7MP_ALP2