TE2MP_VPX2 Výuková praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/1. 2T. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat a ověřit základní schopnosti a dovednosti úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Uplatnit různé organizační formy, vyučovací metody a prostředky výuky v reálné pedagogické praxi.
Osnova
  • 1. Hospitace – náslechy (celkem 7 vyučovacích jednotek) ve výuce předmětů z vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (zápis vlastního pozorování – pedagogický deník, rozbor vyučovacích hodin se cvičným učitelem). 2. Hospitace – náslechy (celkem 7 vyučovacích jednotek) ve výuce předmětů z vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (zápis vlastního pozorování – pedagogický deník, rozbor vyučovacích hodin se cvičným učitelem). 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu (minimálně 3 vyučovací pokusy) z vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (teoretická i praktická příprava na vyučovací jednotky, rozbory vyučovacích pokusů, pohovory s cvičným učitelem). 4. Příprava a realizace vyučovacího procesu (celkem 3 vyučovací pokusy) z vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (teoretická i praktická příprava na vyučovací jednotky, rozbory vyučovacích pokusů, pohovory s cvičným učitelem). 5. Zařízení školních dílen, laboratoří a učeben výpočetní techniky na základní škole (seznámení s organizací práce, s bezpečností a ochraně zdraví, údržbou technického zařízení apod.). 6. Asistentské práce (příprava technické dokumentace, materiálu, nářadí, nástrojů, instalace softwaru apod.) 7. Pracovní porady učitelů, metodická sdružení, třídní schůzky (účast na různých akcích školy, vedení pedagogické dokumentace, organizační pomoc při exkurzích, kulturních akcích apod.).
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. K pedagogické praxi studentů technické a informační výchovy. In JANÍK, T., HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: Masarykova Univerzita, 2005, s. 92-95. ISBN 80-210-3884-5. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
Výukové metody
Hospitace, pozorování, písemná teoretická příprava, praktická pracovní činnost.
Metody hodnocení
Zpráva cvičného učitele, předložení písemných příprav na vyučování podle podmínek školy a počtu realizovaných vyučovacích pokusů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013.